Článek
Stroj přistál na vojenské základně Payerne na západě Švýcarska. Uvítal jej potlesk stovky přihlížejících.
Ředitel letu Claude Nicollier označil let za "vynikající, lepší, než se předpokládalo". Mise podle něho proběhla bez problémů. Pilot letadla André Borschberg musel letadlo řídit celou noc, protože stroj nemá autopilota. "Je v dobré formě, jak fyzicky, tak psychicky," uvedl Nicollier.
"Když vyšlo slunce, byl to okamžik, který ukázal, že mise byla úspěšná. Dokázali jsme to," řekl brzy ráno viditelně nadšený Piccard novinářům. "Poprvé v historii letělo letadlo na solární pohon den a noc bez jakéhokoli paliva," dodal.
Solární články letadla znovu nabíjejí jeho baterie. To je podle Piccarda důkaz, že stroj je schopen nepřetržitého letu.
Švýcarský dobrodruh zdůraznil, že úspěšný 24hodinový let experimentálního letadla může lidem ukázat možnosti obnovitelných zdrojů energie. "Už před začátkem celého projektu jsme říkali, že obnovitelná energie umožní lidem dělat neuvěřitelné věci," prohlásil.
Letadlo Solar Impulse má stejné rozpětí jako velký Airbus 340, jehož dopravní kapacita se pohybuje okolo 400 cestujících. Piccardův stroj nese zatím pouze pilota, váží ale díky konstrukci z uhlíkových vláken potažených laminátem jen kolem 1,6 tuny, tedy zhruba jako středně velký automobil. Na křídlech má 12 000 fotovoltaických článků. |
---|
V roce 2013 by s upravenou verzí letadla Piccard rád v pěti etapách zvládl cestu kolem světa. |
Dvaapadesátiletý Piccard, syn známého podmořského badatele Jacquesa Piccarda, obletěl v roce 1999 s britským spolupilotem Brianem Jonesem jako první na světě nonstop kolem celé zeměkoule ve speciálním balonu. |