Článek
První průběžné výsledky za jedno pololetí jasně naznačují, že při začátku vyučování v deset hodin došlo obecně k poklesu absencí u studentů. A to především u těch studentů, kteří bývali chronickými absentéry. V Británii přitom škola i tak začíná o hodinu později než v Česku, tedy v devět hodin dopoledne.
Ve škole Monkseaton High School mají 800 žáků ve věku mezi 13 a 19 roky. V období od října do března poklesla ve srovnání s minulým rokem absence obecně o osm procent. U těch s trvale špatnou docházkou šlo pak dokonce o 27 procent.
„Teď se musíme ptát, skutečně školy reagují na biologickou podstatu teenagerů a přizpůsobují se jí?,“ komentoval první výsledky pokusu pro BBC ředitel školy Paul Kelley.
Osmá hodina je nesmysl, tvrdí odborník
Studii přitom sleduje neurolog profesor Russell Foster z Oxfordské univerzity. Ten se studenty prováděl také různé vědomostní testy a prokázal, že složité a náročné předměty by neměly být vyučovány dopoledne, ale až odpoledne. V testech z přírodních věd totiž studenti vykazují lepší výsledky právě odpoledne.
„Vše je to o tom, jak jsou nastaveny naše biologické hodiny vůči cyklu světla a tmy. Čím je žák starší a nastupuje do adolescence, tím musí začínat jeho den později,“ dodal profesor Till Roenneberg, expert na biologii spánku z německého Mnichova. Podle něj je naprosto nesmyslné, aby vyučování začínalo u středoškoláků už v osm hodin ráno.