Hlavní obsah

Sex, krev a lesbické scény v německé opeře. Šokované diváky museli křísit lékaři

Stuttgart

Stuttgartská státní opera o víkendu uvedla dvě představení opery Sanctra ve značně neortodoxním nastudování rakouské choreografky Florentiny Holzingerové. Značně naturalistické výjevy přivodily osmnácti návštěvníkům nevolnost, a ve třech případech museli dokonce zasahovat lékaři.

Foto: Markus Lange / robertharding, Profimedia.cz

Státní opera ve Stuttgartu

Článek

Florentina Holzingerová je známa svými dost netradičními představeními. Ženy v nich často vystupují alespoň částečně nahé, v jejích předchozích kusech se objevilo i polykání mečů, tetování, masturbace nebo malování krví či výkaly.

„Dobrá technika pro mě neznamená pouze to, že někdo umí perfektně tančit, ale také že umí na povel močit,“ popsala rakouská choreografka již dříve svůj přístup k umělecké tvorbě listu The Guardian.

Jenže ztvárnění hry Sancta bylo na osmnáct návštěvníků dvou stuttgartských představení až příliš. Podle informací Guardianu se v tomto nastudování vyskytují reálné sexuální scény, přímo na jevišti prováděný piercing nebo značné množství umělé, ale i skutečné krve. Není tedy divu, že některé diváky postihla silná nevolnost.

Duka žaluje experimentální divadlo kvůli hrám

Domácí

Vztah mezi celibátem a chtíčem

„V sobotu jsme tu měli osm a v neděli deset lidí, o které se musela postarat naše návštěvnická služba,“ uvedl mluvčí opery Sebastian Ebling a dodal, že ve třech případech byl k ošetření přivolán lékař.

Pojetí osmatřicetileté Holzingerové vychází z původní hry Sancta Sussana od německého autora Paula Hindermitha, která sama o sobě na začátku dvacátých let minulého století vzbudila značné emoce a diskuse. Pojednává totiž o vztahu mezi celibátem a chtíčem v křesťanském světě. Hlavní představitelka, jeptiška Susanna, se nechá přemoci erotickými představami, strhne bederní roušku z ukřižovaného Krista a jako trest žádá zazdění zaživa.

Holzingerová již před časem řekla, že její představení nemá ani tak kritizovat církev jako spíše zkoumat paralely mezi značně konzervativní institucí a skupinami či komunitami různých sexuálních menšin. Uvedla to jako reakci na prohlášení biskupů z Innsbrucku a Salzburku, kteří dřívější uvedení ve Vídni označili za neuctivou karikaturu církve.

Pomůže odvrátit zrak

Na její straně stojí také samotná Stuttgartská státní opera, která po tamějších incidentech zdůraznila, že diváci by si návštěvu představení, které je přístupné pochopitelně pouze pro dospělé, měli řádně promyslet a prostudovat si varování, která u něj opera uvádí, aby věděli, co mohou na jevišti očekávat.

„Pokud budete mít nějaké dotazy, obraťte se na návštěvnickou službu. A pokud si nebudete jisti během představení, mohlo by pomoci odvrátit zrak,“ doplnil k tomu Sebastian Ebling.

Podle listu The Guardian se však zdravotní potíže diváků nepodepsaly na náhledu veřejnosti na tento značně neotřelý kus. Dalších pět plánovaných představení ve Stuttgartu, stejně jako dvě další v Berlíně, se totiž od té doby zcela vyprodalo.

Režisérka do Shakespeara přimíchala Palestinu a práva transsexuálů, divadlo v Manchesteru představení zrušilo

Koktejl

Výběr článků

Načítám