Článek
Pivní restaurace, z níž pár záběrů přinesla agentura AP, se nachází ve čtvrti Hwasong na východním okraji Pchongjangu. Jde o jednu z nových rezidenčních oblastí, které mají vyřešit severokorejské potíže s bydlením. Společně s novými domy zde byla postavena i „značková“ pivnice tamějšího pivovaru Taedonggang.
V první chvíli vypadá všechno až překvapivě dobře a moderně. Pivnice má dvě patra, je zde i několik menších salonků či boxů pro posezení ve větším soukromí a nechybí ani nějaká ta „hospodská“ zábava, jako je například kulečník.
Při bližším pohledu však zarazí, že mezi obyvateli Pchjongjangu o posezení u piva asi příliš zájem není. Na záběrech je vidět vcelku dost lidí sesazených v centrální části hospody, ale stoly po stranách zejí prázdnotou.
Britský zahradnický pořad je hitem severokorejské televize. Moderátorovi ale cenzurují džíny
Ovšem podle zprávy státní tiskové agentury KCNA z letošního září je tomu právě naopak. Pivnice byla otevřena v dubnu tohoto roku a od té doby je údajně velmi vyhledávaným cílem široké veřejnosti.
Dokonce si ji podle KCNA značně oblíbili i cizinci. To je ovšem dost odvážné tvrzení, protože od úderu epidemie covidu-19 má Severní Korea téměř neprodyšně uzavřené hranice. První uvolnění tohoto nařízení by mělo přijít až nyní na přelomu roku.
V podniku se točí v prvé řadě pivo domácí značky Taedonggang, která dostala název podle řeky protékající Pchjongjangem. Ze záběrů na chladicí boxy jsou však vidět i lahve se západními pivy. Ostatně podnik na ně při své propagaci sám aktivně láká.
Vcelku kuriozní pak jsou okolnosti vzniku pivovaru Taedonggang. Ten byl totiž v roce 2002 „založen“ tak, že severokorejská vláda s pomocí německých prostředníků koupila anglický pivovar Ushers of Trowbridge, nechala jej doslova rozebrat, převézt do Severní Koreje a tam znovu postavit. Produkuje několik druhů piv označených čísly, přičemž nejpopulárnější by měl být světlý ležák označovaný jako číslo 2.
Server Euronews doplnil, že běžní Severokorejci si luxus v podobě piva nemohou dovolit. Většina obyvatel totiž žije v chudých venkovských oblastech a trpí prakticky každodenním nedostatkem potravin. Aby si mohli koupit pivo, museli by tedy utratit potravinové lístky, jichž rozhodně nemají nazbyt. Ovšem přímo v Pchongjangu existují i lístky přímo na pivo, dostávají je však výhradně muži.
Nejen to je důvodem, proč je spotřeba piva v Severní Koreji minimální. Navíc jde většinou o laciná piva z nejrůznějších lokálních minipivovarů. Až 95 % spotřeby alkoholu tedy připadá na pálenku soju, která se původně připravuje z rýže, ale dá se předpokládat, že v současné neutěšené situaci se na ni používají i jiné náhražkové suroviny. Zbylých pár procent pak připadá právě na pivo, uvedl web Euronews.