Článek
„Máme z toho letadla velkou radost. Čtyřistadesítky sice v muzeu už máme, včetně prvního prototypu, ale všechno jsou to starší verze. Varianta UVP nám ale dlouho chyběla. Máňa má i zajímavou historii, a navíc jde o letadlo v salonní úpravě. Rozšíří tak i naši kolekci VIP letadel, která máme v muzeu už čtyři,“ přiblížil ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.
V současné době je letoun odstavený na letišti v Pardubicích, kde s ním v minulosti létali piloti tamního Centra leteckého výcviku coby organizační složky státního závodu letadel Lom Praha. Do Kunovic zamíří ve čtvrtek 7. března. A pro muzejníky to nyní znamená množství práce.
„Musíme odmontovat křídla a připravit celé letadlo po částech k jeho převozu, křídla zvlášť, trup zvlášť. Máňa už totiž není letuschopná. Takže ji budeme převážet po zemi,“ řekl Novinkám Hrabec. „Většina agregátů a letadlových celků je dobově prošlá a vyžadovala by provedení generální opravy a dílčích revizí,“ doplnil mluvčí Lom Praha Pavel Lang.
Demontáž by měla proběhnout bez problémů. Kunovičtí muzejníci už mají s prací na strojích L-410 dlouholeté zkušenosti. V tamní továrně totiž vyrábí tato letadla v různých obměnách už více než půl století. „Doufáme, že většinu prací zvládneme během víkendu. Máme tam ale pro jistotu časovou rezervu tak, abychom ve čtvrtek mohli vše najisto naložit a vyrazit,“ dodal Hrabec.
Kunovický výrobce Aircraft Industries dodá 17 letounů do Asie
S následnou opětovnou montáží pak muzejníkům pomůže přímo výrobce, společnost Aircraft Industries, která jim poskytne zázemí i originální vybavení. „Je to pro nás velká pomoc. Pokud vše půjde dobře, letadlo by mělo být připravené na vystavení letos v létě,“ slíbil šéf leteckého muzea.
Poslední let L-410 v roce 2020
Lom Praha Leteckému muzeu v Kunovicích stroj zapůjčil na osm let. Smlouvu o zápůjčce muzejníci s vedením státního podniku podepsali v polovině února.
Máňu vyrobili zaměstnanci tehdejšího Letu Kunovice 25. listopadu 1981 a ještě v prosinci téhož roku si jej převzala československá armáda. V rámci ní sloužila Máňa na základně v Praze-Kbelích.
„Na konci osmdesátých let byl jakožto salonní stroj využíván pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů organizace KBSE, což byl předchůdce dnešní OBSE. V roce 2002 pak přesídlil k jednotce do Pardubic, kde si jej v roce 2004 převzalo nově vzniklé centrum leteckého výcviku,“ nastínil historii letounu Hrabec. „Posledního letu se Máňa dočkala 22. října 2020. Její celkový nálet je 7479 hodin a dohromady absolvovala 13 892 přistání,“ doplnil Lang.
Státní podnik Lom Praha i přes rozloučení s Máňou provozuje druhý kunovický stroj L-410. Ten v roce 2020 prošel rozsáhlou modernizací radionavigačního vybavení, která jej naplno posunula do digitálního věku, a dál slouží k výcviku vojenských dopravních letců.