Hlavní obsah

S francouzskou televizí se rozloučili populární „gumáci”

Francouzská televize Canal+ v pátek večer odvysílala poslední díl populárního pořadu Les Guignols de l'info (Kašpárci ve zprávách), který byl po tři desetiletí jedním ze symbolů politické satiry ve Francii. Divákům naposled zamávaly z obrazovky gumové karikatury politiků a dalších francouzských i světových celebrit, které je od roku 1988 pravidelně bavily svým drsným humorem.

Foto: Profimedia.cz

Karikatury politiků bavily diváky od roku 1988.

Článek

Obrovské popularity francouzští „gumáci” dosáhli zejména v 90. letech, kdy je každý den sledovaly až tři milióny Francouzů. K nejvýraznějším karikaturám v latexové podobě patřili například bývalý prezident Jacques Chirac, s diváky se v závěrečné písni rozloučili na facebooku například i zesnulý rocker Johnny Hallyday či umělec a rebel Serge Gainsbourg.

Nezapomenutelný byl populární moderátor zpravodajství francouzské televize TF1 Patrick Poivre d´Arvor, jehož takřka dokonalá gumová podoba — figurka PPD byla hlavní tváří tohoto humoristického pořadu. „Končí tím jedna kapitola,” citoval moderátora deník Le Monde. V pořadu prý účinkovat nechtěl, ale nakonec byl za to rád, i když se na něj sám nedíval.

Jeden z autorů pořadu Ahmed Hamidi neskrýval zklamání, že gumové celebrity na obrazovce končí. „Les Guignols de l´info, to byla instituce,” uvedl další bývalý spolupracovník, který si přál zůstat v anonymitě.

Změna konceptu neprospěla

Zájem o francouzské „gumáky” v posledních třech letech vytrvale klesal. Poté, co jejich domovskou placenou televizi Canal+ převzala společnost Vivendi, přišel pořad o svůj břitký humor, který podle francouzských médií nebyl po chuti novému vlastníkovi, miliardáři Vincentu Bollorému.

Skončil i původní koncept — tedy karikatura večerních televizních zpráv a zejména nejvlivnějších politiků. Na scénu se na místo nich dostala nová generace gumových loutek, jako jsou americké celebrity Kanye West a Kim Kardashianová. „Nezáživní a konvenční gumáci už nikoho nedokázali rozesmát,” napsal Le Monde. Rozpočet na výrobu pořadu byl navíc snížen na pouhou pětinu oproti dřívějšku a většina původních autorů byla propuštěna.

Během třiceti let tvůrci pořadu vyrobili stovky gumáků politiků, sportovců či dalších celebrit, kteří se na obrazovkách objevovali v hlavním večerním vysílacím čase. Patřil mezi ně i český exprezident Václav Klaus, jehož karikatura se mezi gumové celebrity dostala během českého předsednictví Evropské unie a neměla to mezi francouzskými vůbec lehké.

Experti pořadu připisovali rovněž nemalý politický vliv, když například v roce 1995 podle některých z nich mohl pomoci k vítězství v prezidentských volbách Jacquesu Chirakovi. Rozhodování voličů mohlo podle komentátorů ovlivnit zobrazení Chiraka s několika dýkami v zádech. Šlo o znázornění toho, že jej tehdejší premiér Edouard Balladur svou nečekanou protikandidaturou „zradil” a „vpadl mu do zad”.

Chirac se agentuře AFP kdysi svěřil, že je mu jeho gumová podoba sympatická. „Doufám ale, že jsem byl zvolen i z jiných důvodů,” zdůraznil. Tvůrci pořadu nicméně Chirakovi nic neodpustili. V roce 2002, kdy prezidentský mandát obhajoval, uvedli na scénu Superlháře, který se stal jednou z legendárních postav. Chiraka v kostýmu Supermana tak prezentovali kvůli jeho nesplněným předvolebním slibům.

Výběr článků

Načítám