Hlavní obsah

Rychlovlaky TGV přepravily už miliardu cestujících

PAŘÍŽ

Už miliardtého cestujícího přivítaly v pátek francouzské dráhy ve svých superexpresech TGV, které jsou jedním ze zdrojů pýchy Francie. Jubilant však zůstal anonymní, společnost SNCF dala přednost tomu, aby si to o sobě mohl myslet každý, kdo v pátek do TGV nastoupil.

Foto: archiv Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně

Děti při Ševcovské pouti mohou obdivovat nejrůznější řemeslníky.

Článek

Její šéfové a hosté tento mezník oslavili cestou z Paříže do Lyonu v soupravě TGV, která nesla nápis "První miliarda".

Rychlovlaky TGV byly nasazeny do provozu v roce 1981. Na lince Paříž-Lyon se tehdy jelo rychlostí 260 kilometrů v hodině. Dnes se 660 souprav TGV prohání po speciální síti o celkové délce 1500 kilometrů rychlostí 300 kilometrů za hodinu a na nové lince na východ to má brzy být 320 kilometrů za hodinu.

TGV dnes přepraví 200 000 cestujících denně, takže společnost SNCF očekává, že hranice dvou miliard pasažérů dosáhne v roce 2010.

Za prací dojíždějí až 200 kilometrů

Rychlovlaky v mnohém změnily život Francouzů. Umožnily například, aby do Paříže dojížděli denně za prací lidé až ze vzdálenosti 200 kilometrů, a na některých linkách se staly významným konkurentem letadel. Asi 800 kilometrů dělících Paříž od Marseille překoná TGV za tři hodiny, připočtou-li se cesty na nádraží a z nádraží, je to 3:40 nebo o něco víc.

Nejlacinější jízdenku lze pořídit už asi za 55 eur. Let trvá jen hodinu dvacet minut, ale připočtou-li cesty na letiště a z letiště, může se cesta taky protáhnout na ty 3:40 a letenka je podstatně dražší. TGV taky přes vysoké náklady kompenzují ztráty společnosti SNCF z jiných aktivit. Jediným nepříznivým aspektem tak zůstává neúspěch snah prosadit se s těmito rychlovlaky v zahraničí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám