Článek
Její šéfové a hosté tento mezník oslavili cestou z Paříže do Lyonu v soupravě TGV, která nesla nápis "První miliarda".
Rychlovlaky TGV byly nasazeny do provozu v roce 1981. Na lince Paříž-Lyon se tehdy jelo rychlostí 260 kilometrů v hodině. Dnes se 660 souprav TGV prohání po speciální síti o celkové délce 1500 kilometrů rychlostí 300 kilometrů za hodinu a na nové lince na východ to má brzy být 320 kilometrů za hodinu.
TGV dnes přepraví 200 000 cestujících denně, takže společnost SNCF očekává, že hranice dvou miliard pasažérů dosáhne v roce 2010.
Za prací dojíždějí až 200 kilometrů
Rychlovlaky v mnohém změnily život Francouzů. Umožnily například, aby do Paříže dojížděli denně za prací lidé až ze vzdálenosti 200 kilometrů, a na některých linkách se staly významným konkurentem letadel. Asi 800 kilometrů dělících Paříž od Marseille překoná TGV za tři hodiny, připočtou-li se cesty na nádraží a z nádraží, je to 3:40 nebo o něco víc.
Nejlacinější jízdenku lze pořídit už asi za 55 eur. Let trvá jen hodinu dvacet minut, ale připočtou-li cesty na letiště a z letiště, může se cesta taky protáhnout na ty 3:40 a letenka je podstatně dražší. TGV taky přes vysoké náklady kompenzují ztráty společnosti SNCF z jiných aktivit. Jediným nepříznivým aspektem tak zůstává neúspěch snah prosadit se s těmito rychlovlaky v zahraničí.