Článek
Spot ukazuje čínskou dívku, která zrovna pere. Do místnosti přijde černoch se skvrnami od barvy na obličeji a tričku. Dvojice se na sebe svůdně dívá, načež ale dívka strčí chlapci do úst prací prostředek značky Qiaobi a nacpe ho celého do pračky. Po vyprání z ní ke spokojenosti dívky vykoukne Číňan.
Reklama v Číně podle BBC běží už zhruba měsíc, ale tamní média se jí moc nevěnovala. Mezinárodní pozornost si ale získala až poté, co ji na svém facebookovém profilu sdílel v Číně působící americký hudebník Christopher Powell, sám černoch. „Jsem zděšen,“ napsal v komentáři k videu.
Mnozí Číňané fobii z tmavé kůže, z čehož plynou rasistické postoje vůči černochům
Někteří uživatelé na čínských sociálních sítích už předtím reklamu označovali za podivnou, mimo Čínu ale dostala okamžitě jednoznačnou nálepku – je rasistická. Čínský web Shanghaiist ale upozorňuje, že reklama odráží široce rozšířené rasové postoje v Číně.
„Jakýkoliv cizinec, který žil v Číně, může dosvědčit, že postoje týkající se rasy a barvy kůže jsou tu často odlišné od domova. Vzhledem k tradičním standardům krásy cenících si bílé kůže, mají mnozí Číňané fobii z tmavé kůže, z čehož bohužel také plynou rasistické postoje vůči černochům, kteří jsou některými vnímání jako ‚špinaví‘ jen kvůli jejich barvě kůže,“ napsal Shangaiist.
„Mnozí z nás se dívají skrz prsty dokonce i na Číňany, kteří mají tmavší pleť, hlavně ženy,“ napsal k reklamě sloupkař listu China Daily Raymond Čou.
Vzhledem k výše uvedenému tak nepřekvapí reakce majitele firmy vyrábějící prací prostředek Qiaobi.
„O reklamě toho moc nevím. Upřímně, nevěnoval jsem jí tolik pozornosti,“ řekl pro BBC Chinese s tím, že si neuvědomil, že je rasistická, dokud mu to neřekli.