Článek
Známku si žena pořídila v elektronické verzi přímo u provozovatele dálnic v alpské republice společnosti Asfinag. Šlo o celoroční vinětu za 103,80 eura (2606 Kč) s datem nákupu 20. února.
Dvanáctého března ale našla ve schránce dopis, v němž ji Asfinag jako majitelku přistiženého černého mercedesu kombi informoval, že její vozidlo jelo 8. března po severojižní magistrále ve Vídni. Rozhořčená majitelka vozu si vzpomněla, že ten den si s ním vyjel její syn.
I když si známku řádně zakoupila, provozovatel dálnic postupoval správně. Řidička při nákupu totiž přehlédla, že při online transakci začínají roční a dvouměsíční viněty platit až 18. den poté. Je to kvůli zákonné lhůtě v rámci ochrany spotřebitelů, kdy má kupující právo na odstoupení od smlouvy.
Leben wir in einer Diktatur?
— Dr.Christian LANG ✡️ (@2lebenLANG) April 8, 2025
ARBÖ und ÖAMTC kümmern sich um die Autofahrer nicht mehr?
Auto wird bei schnell Fahren beschlagnahmt, und die Autoclubs machen nichts dagegen? Müssen einige 100 Tausend austreten? https://t.co/4JfxcgN5Nm pic.twitter.com/ClgcsovnZ0
Syn majitelky auta byl přistižen dva dny předtím, než známka začala platit. „Upozornění o 18denní lhůtě jsem přehlédla, je napsané malým písmem. Je to k zbláznění a hraničí to s okrádáním,“ čílila se řidička, která svůj příběh odvyprávěla serveru Heute.
Nechala se s autem i vyfotografovat, ale jinak si přála zůstat v anonymitě.
Když požádala Asfinag o shovívavost, neuspěla. „Náhradní mýtné“, jak zní oficiální název pokuty, musí zaplatit, ať chce, nebo nechce. Útěchou jí může být jen to, že syn nebo ona sama nevyjeli na dálnici před uplynutím ochranné lhůty vícekrát.
Zmíněná lhůta na ochranu spotřebitelů neplatí v případě nákupu elektronické jednodenní a desetidenní známky. Ty jsou účinné ihned stejně jako všechny papírové známky, které lze pořídit například u benzínových čerpadel.
„Zrušte mýtné“
Osmnáctidenní lhůta neplatí ani v případě roční a dvouměsíční elektronické viněty za předpokladu, že ji kupuje osoba registrovaná jako podnikatel.
Zkušenost řidičky vyvolala živou debatu na sociálních sítích. Většina diskutujících se domnívá, že majitelka auta měla být pozornější a že Asfinag postupoval správně. „Jaképak okrádání? Auto vyjelo dříve, než známka začala platit,“ konstatoval jeden z diskutujících.
Další doporučovali kupovat papírové známky a jeden motorista přišel s úplně radikálním řešením. „Zrušte mýtné. Velmi jednoduché. Platíme na daních dost,“ napsal.