Článek
K vyzkoušení byla na letišti také zemědělská technika nebo čtyřkolky. Na místo spolujezdce mohli nevidomí usednout také do velorexu.
Akce se zúčastnilo okolo 20 lidí se zrakovým postižením. ČTK a Českému rozhlasu to řekl iniciátor akce Nevidomí řidiči za volantem Petr Haluška.
„Akci pořádáme z toho důvodů, abychom dokázali vytvořit bezpečné podmínky pro řízení motorových vozidel,” uvedl Haluška, který má jako nevidomý s řízením bohaté zkušenosti.
Na brněnském okruhu drží rekord a jak řekl, má v plánu ho ještě během letošního roku překonat.
Řidiči se zrakovým postižením byli na začátku akce rozděleni do tří skupin podle toho, jaké mají s šoférováním zkušenosti. Nejméně zkušení nasedli do auta s automatickou převodovkou.
Mohou nevidomí řídit? V Praze si to někteří vyzkoušeli nanečisto
Někteří řídili vůbec poprvé. Za účasti instruktora objeli několik desítek metrů. Z řízení byli nadšení. Další možnost budou mít na konci září, kdy pro ně Haluška chystá akci, kde si vyzkouší řízení vojenské techniky.
„Je to o tom, aby mohli vyzkoušet, jaké to je přidat plyn nebo ubrat, jaký je brzdný účinek u hydraulickomechanické brzdy nebo naopak u velkých aut, jaký je účinek u vzduchové brzdy,” popsal Haluška.
Účastníky dnešního projektu sehnal Haluška díky různým skupinám a spolkům nevidomých a slabozrakých. "Naším cílem není kvantita, ale kvalita. Chceme, aby si to všichni do syta užili a třeba si i popovídali," podotkl iniciátor.
Dalším cílem dnešní akce je také dokázat, že by do budoucna mohli i lidé, kteří nevidí, řídit auta. Podle Halušky by k tomu mohl přispět rozvoj autonomních vozidel.