Článek
"Projekt výstavby vorového pramene vznikl asi před třemi lety jako nápad lesnicko-dřevařské společnosti LESS k dvacátému výročí existence společnosti," řekla jedna z organizátorek Andrea Pondělíčková.
Pětitabulový vor, který je a bude kvůli předpisům tažen vlečným remorkérem, byl vyroben ze smrkových klád podle historických postupů. Každá je 16 metrů dlouhá. Klády stavitelé ručně odkornili, z mladých smrčků natočili houžve, kterými klády svázali, a pro výrobu použili i plaveckou sekeru, takzvanou oušnici, okovec nebo plavecký nebozez, takzvaný pochop.
"Bylo těžké získat svědectví pamětníků a archivní dokumenty, abychom dodrželi všechny postupy, které jsou při stavbě potřebné. Sestavení samotného pramene trvalo tři týdny a podíleli se na něm tři lidé," řekla Pondělíčková o stavbě voru. Jeho posádku tvoří minimálně vždy šest plavců a během cesty se k nim přidají další zaměstnanci firmy, kteří mají chuť si plavbu vyzkoušet.
Podle kapitána tažného remorkéru Vladimíra Weinlicha čeká na plavce nejrizikovější úsek na Labi mezi Střekovem a Děčínem. "Úplně klidná by měla být plavba z Drážďan. Zatím mě jen překvapila nízká rychlost, která je asi pět kilometrů v hodině. Až budeme na Labi, tak bude rychlost vyšší," očekává Weinlich.
Do Hamburku by vor měl dorazit příští víkend.