Hlavní obsah

Praha vrací na koleje legendární tramvaj T2

Novinky, Kristýna Léblová, kk
Praha

Pražský dopravní podnik (DPP) obnovuje svou flotilu retro vozů. Tu nově doplní dvě legendární tramvaje T2, které budou brázdit Prahu na nostalgické lince číslo 23. Tramvaje ale musely projít generální opravou. Podívejte se na video.

Jako za starých časů. Praha vrací na trať legendární tramvaj T2Video: Novinky

Článek

Trendem posledních let je dávat starým tramvajím a vlakům nový život. Obnovou teď prošly i dvě legendární tramvaje T2.

„Jeden vůz je z roku 1962, druhý vůz je z roku 1958. Jsou to vozy po opravě celkové vozové skříně a elektrické výzbroje a budou nově od tohoto roku v Praze v pravidelném provozu na nostalgické lince číslo 23,“ popisuje Jan Hnilička, vedoucí Oddělení technologie a obrábění.

Foto: archiv DPP, Novinky

Vozy prošly celkovou rekonstrukcí.

Oba vozy toho za svůj život najezdily už hodně. „Tyto dva vozy měly poměrně pestrou historii, jezdily v Ostravě, před Ostravou možná i v jiných městech. Skončily v Liberci a jejich zvláštností je, že to byly dva poslední vozy typu T2R v pravidelném provozu,“ vyzdvihl Hnilička.

Opravy od podlahy po strop

Oprava byla poměrně masivní. DPP spolupracoval i s firmou v Ostravě.

„V podstatě se postavila nová tramvaj. Ten vůz se kompletně odstrojil. V Ostravě byla provedena celková oprava mechanické části tramvaje, což znamená karoserie, a opravna Pražského dopravního podniku provedla repasi elektrické výzbroje podvozku a konečná montáž probíhala také v Ostravě,“ řekl Hnilička.

Foto: Novinky

Tramvaj T2

Každý vůz je pak specifický a dává doklad o svém vzhledu z jiné doby. „U tohoto typu je, bych řekl, jiné úplně všechno. Interiér tramvaje je trošku atypický oproti vozům T3, které na nostalgické lince jezdí, a nutno předeslat, že oba vozy se liší vzhledově jak zvenku, tak částečně zevnitř,” uvedl Hnilička.

„Jeden z vozů, my mu tady říkáme dvouoký, protože má vpředu dva reflektory, je koncipován do stavu, ve kterém jezdil v Brně zhruba v 80. letech, to znamená na konci své provozní éry. A ten druhý vůz je koncipován zvenku vzhledem do konce 50. nebo začátku 60. let. Dá se říct do takového stavu, jako vycházel z výroby,“ popsal rozdíly mezi vozy Jan Hnilička.

Historická linka číslo 23

Podle Hniličky budou starší ročníky ještě pamatovat, kdy v tramvajích byly nikoliv plastové sedačky, ale koženkové. Kromě toho jsou jiné i kabiny řidiče.

Tramvaje T2 vyvinuli v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem se vyrobilo 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu. Obě rekonstruované tramvaje vyrobila vagonka Tatra Smíchov pro Ostravu.

V plánu je, aby vozy poprvé vyjely na začátku března. Na nostalgické lince 23 zatím od března 2017 jezdí vozy rekonstruované tramvaje T3, legendárního nástupce právě T2. Trasa tratě vede od zastávky Královka přes Národní třídu, I. P. Pavlova až na Zvonařku.

Další plánovanou historickou tratí je linka č. 41 projíždějící centrem, která by měla být v provozu od března 2020. Zájemci si pak historické tramvaje můžou i pronajmout.

Související témata:

Výběr článků

Načítám