Článek
Rudolfova štola je dlouhá zhruba jeden kilometr a vede z levého břehu Vltavy do Stromovky. Důvod vybudování tohoto technicky náročného díla byl celkem zvláštní. „Rudolf II. ji nechal vyhloubit jen proto, aby přiváděla vodu do rybníků v tehdejší Královské oboře, což je dost unikátní,“ vysvětlil náměstek pro památkovou péči Ondřej Šefců.
Dílo využívalo velkého spádu Vltavy, díky čemuž se voda do rybníků nemusela čerpat, ale tekla samospádem. Výstavba začala v roce 1582 nebo 1583. Jako první se razilo pět svislých přístupových šachet z povrchu Letné. Pak se začal hloubit samotný kanál.
„Ze dna těch šachet se razil tunel z obou stran, proti sobě. Je neuvěřitelné, že to tehdy uměli vypočítat tak, že se sešli. Rozdíl byl opravdu jen v pár centimetrech,“ dodal Šefců s tím, že práce byly dokončeny v roce 1593.
Štola, která je široká 70 až 100 centimetrů a vysoká dva až tři metry, se razila ručně. Povoláni na to byli ti nejzkušenější havíři z Kutné Hory, kteří tunel razili krumpáči a motyčkami. Ražba postupovala ale velmi pomalu. Císař si proto vyžádal, aby se postup zakresloval každý týden do původního plánu Isaaka Phendlera, který se dochoval až dodnes.
Ojedinělá technická památka byla u nejrůznějších příležitostí několikrát otevřena pro veřejnost koncem minulého století. Od povodní v roce 2002 je ale uzavřena.