Článek
Pro Goopies, jak si fanoušci značky říkají, je Paltrowová „holka odvedle“ a pohodářka. Ta v roce 2008 lifestylovou značku Goop založila. Její hodnota loni dosáhla úctyhodných 250 milionů dolarů (5,6 miliardy korun).
Fanoušci Paltrowové věří a cítí, že s nimi souzní. „Je to, jako se znovu narodit,“ popisuje Glenda Pollacková.“
Také podnikatel David Cohen ujišťuje, že Paltrowové bez výhrad věří. „Kdyby mi řekla ‚Davide, měl bys navštívit nějakého senzibila‘, asi bych to udělal,“ přiznává se. „Vím, že některé výrobky nemají vědecký základ, a s některými věcmi mohu nesouhlasit. Pořád je to ale zábava a každý chce mít kamarádku, která zná ty nejmodernější a nejlepší věci,“ usmívá se Susan Griffithová.
Pěstuje se kult, varuje gynekoložka
Druhým důvodem je takzvaný placebo efekt – to je, když se pacientovi podá látka, která sice vypadá jako lék, neobsahuje však žádné účinné látky, nemocného tak „vyléčí“ jeho víra, že mu pilulka dokáže pomoci.
„Důvěra je v terapii zásadní. Člověk ji musí mít, aby si vytvořil kladná očekávání,“ vysvětluje neurolog Matthew Burke z Harvardské univerzity. Různé studie dokazují, že i nezvyklé zdravotní postupy mohou prostřednictvím placebo efektu způsobit biologické změny v mozku a paradoxně tak vyvolat skutečné zdravotní zlepšení.
Naopak kanadsko-americká gynekoložka Jennifer Gunterová si myslí, že se Goop chová neeticky. „Placebo efekt je pouze dočasný. V podstatě si člověk pěstuje kult osobnosti vůči Paltrowové,“ tvrdí.
Představitelům Goop to ale očividně nevadí. Jak stanici CNN řekla Elise Loehnenová, jedna z šéfek firmy: „I kdyby šlo (pouze) o placebo efekt, i tak je to skvělé.“