Článek
Devětadvacetiletá Febby Kemala Dewiová se do práce vrátila po třech měsících od porodu, ale své dítě nechtěla ani poté ochudit o mateřské mléko. Pokaždé, když ráno odcházela do práce, stihla ještě odsát mléko. Necelých 500 mililitrů mateřského mléka však její dceři nestačilo.
Pak se ale Dewiová dozvěděla od své kolegyně o kurýrní službě, která funguje jako spojnice mezi matkami v práci a jejich dětmi doma. „Mléčný kurýr“ tedy vyzvedává lahvičky plné jejího čerstvě odsátého mateřského mléka v kanceláři v centru města vždy kolem poledne. Poté je odveze babičce, která se v tu dobu o svou malou vnučku stará. Doručení trvá zhruba tři čtvrtě hodiny až hodinu.
„Je to šikovné řešení situace. Musím pracovat, ale ve stejnou chvíli nyní mohu i krmit své dítě,“ řekla agentuře Reuters Dewiová.
Za podnikáním stojí vlastní zkušenost
Čtyřicetiletý Fikri Nauval založil službu na základě vlastní zkušenosti. V roce 2010 se jeho manželka musela po krátké mateřské vrátit do práce. Denně tak na své motorce jezdil pro odsáté mléko, aby mohl doma nakrmit jejich tříměsíční dítě.
Za každou dovážku si Nauval účtuje 30 000 až 40 000 indonéských rupií (66 až 88 korun). Pracující matky jsou za tuto službu ochotny platit. Podle Nuavala totiž mateřské mléko dodává dítěti potřebné živiny, které nelze nahradit mlékem v prášku.
Kojení je v Indonésii na ústupu
„Rád bych pomohl našemu národu, aby vychoval zdravější generaci dětí,“ dodal Nuaval. Počet kojících matek v Indonésii totiž bohužel stále klesá.
„Podle průzkumů klesl počet kojících matek v roce 2007 na pouhých 38 procent,“ uvedl pediatr Yulianto Santoso Kuniawan s tím, že by měla fungovat lepší osvěta. Od nemocnic sice matky dostávají zdarma brožurky a vzorky sunarů, ale netuší, že je mateřské mléko pro jejich potomky mnohem zdravější.