Článek
Bielefeldská turistická centrála, která soutěž v srpnu vypsala, se rozhodla využít ve svůj prospěch skutečnost, že město je od 90. let minulého století terčem posměchu. Vtipálci totiž tvrdí, že Bielefeld ve skutečnosti neexistuje.
Poprvé o takzvaném bielefeldském spiknutí napsal v satirickém článku student Achim Held v roce 1994. V nedávném rozhovoru Held přiznal, že si chtěl původně udělat legraci z konspiračních teorií a výběr města, jehož existenci popře, byl čistě náhodný. Teorie o neexistenci Bielefeldu ale postupně získala značnou popularitu.
THE END.#bielefeldmillion https://t.co/MxBpVjwwkN#bielefeld pic.twitter.com/HfGN8Ii4ce
— Bielefeld JETZT (@BielefeldJETZT) 17. září 2019
Pochybnosti o tom, zda město ve východní části Vestfálska je skutečné, v roce 2012 v žertu vyjádřila dokonce i kancléřka Angela Merkelová. Satirická spiklenecká teorie se postupem času natolik ujala, že se do jisté míry stala součástí identity Bielefeldu.
Konec vtipů?
Před časem se ale město rozhodlo s těmito žerty skoncovat a vyhlásilo soutěž o milion eur. Do Bielefeldu pak lidé z Německa i celého světa poslali přes 2000 důkazů o neexistenci města. Byly mezi nimi důkazy z matematiky i kvantové fyziky, ale i dětské obrázky či mapy s vymazaným městem. Jakýsi mladík z Vladivostoku dokonce zaslal celý komiks, který měl doložit, že Bielefeld není.
„Výsledkem soutěže je tvrzení: Bielefeld existuje!” prohlásil s radostí starosta města Pit Clausen. Mluvčí marketingového oddělení Jens Franzke však popsal, že vyvracet důkazy nebyla zase taková legrace, jak by se mohlo zdát.
„Dokumenty, které jsme obdrželi, mnohdy byly pro laiky nesrozumitelné, museli jsme si tak povolat vědce z místní univerzity a rovněž pracovníky archivu,” vysvětluje Franzke.
Po vyhodnocení soutěže starosta Clausen s úlevou oznámil, že všechny údajné důkazy se podařilo vyvrátit. „Loučíme se s pohádkou, že neexistujeme,” řekl šéf samosprávy při odhalení 600 kilogramů vážícího kamene, který má být trvalou připomínkou existence města. Na kameni se dokonce objevil QR kód, který návštěvníky přesměruje na oficiální stránky města. Zda se zdařilou marketingovou akcí podaří ukončit vtípky na adresu Bielefeldu, ale není vůbec jisté.