Článek
Čínská Šanghaj je město, kde se půjčování kol daří nejvíce na světě. V červnu bylo k mání na půl miliónu kol k půjčení.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/EihBQ17.jpeg?fl=cro,0,0,800,532%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Opuštěná kola pomalu zarůstají travou.
Kromě oficiálních míst, kde si lze kola vyzvednout a pak vrátit, se ale bicykly začaly objevovat i tam, kde nemají. Lidé je nechávají pohozené na už tak přeplněných ulicích. Místní úřady proto začaly opuštěná kola svážet na jedno místo.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/YyPBQ18.jpeg?fl=cro,0,0,800,533%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Tisíce kol postupně šhangajské úřady stahují z ulic.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/71rBQ19.jpeg?fl=cro,0,0,800,533%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Opuštěná kola začínají místní úřady pomalu stahovat z ulic.
Společnosti, kterým patří, se ale k jejich vyzvednutí příliš nemají. Více než 90 procent nalezených kol patří společnosti Mobike a Ofo. Obě firmy se chystají expandovat do Evropy či Severní Ameriky a jejich hodnota se pohybuje kolem miliardy dolarů.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/CfOBQ2A.jpeg?fl=cro,0,0,800,533%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na rozlehlé dočasné parkoviště se ještě hodně bicyklů vejde.
Úřady se teď v čínských městech snaží jejich činnost regulovat. V aplikaci, ve které si lze kola pronajmout, se nyní budou moci uživatelé registrovat jen pod svým plným jménem, aby byl lépe dohledatelný v případě, že kolo někde pohodí.