Článek
Parní lokomotivy z území bývalého Rakouska-Uherska a Německa se o víkendu představily nedaleko sídla někdejšího následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d´Este (zámek Konopiště) v Benešově u Prahy. Kromě strojů, které monarcha zažil, se představily i modernější železniční vozidla.
Setkání bylo uspořádáno k výročí 125 let místní dráhy Olbramovice – Sedlčany a též 125 let depa Benešov. V průběhu dvoudenního setkání parních lokomotiv se uskutečnilo množství zvláštních jízd parních a historických vlaků, přehlídka lokomotiv na točně, včetně nočního fotografování ve výtopně Benešov.
Akce se pořádala v areálu historického depa parních lokomotiv, které je zároveň základnou sdružení Posázavský Pacifik.
„Rozhodli jsme se s kolegy připravit setkání lokomotiv, které zde ještě nebyly k vidění. A to nejen těch parních,“ řekl pořadatel Radek Panchartek ze společnosti Steam Story Agency s tím, že na akci bylo k vidění devět parních, devět motorových, pět elektrických lokomotiv a tři motorové vozy.
Poprvé v Česku tak byla například maďarská parní lokomotiva 220.194 či dieselový stroj NOHAB také z Maďarska. Z Rakouska přijela největší rychlíková parní lokomotiva Rakouska-Uherska číslo 310.23 s přezdívkou „hrboun“.
„Hrboun byla největší parní rychlíková lokomotiva Rakouska-Uherska, kterou sestrojil Karl Gölsdorf. Ta, co tu je, pochází z roku 1911 a je zajímavá tím, že má největší kola, která kdy parní lokomotiva měla, a to 2,13 metrů,“ sdělil Novinkám Panchartek.