Hlavní obsah

Největší model letadla na světě má rozpětí křídel šest metrů a stojí čtvrt miliónu

Novinky, Dagmar Plecháčová
Sussex

Nadšenec do létání Tony Nijhuis z anglického hrabství Sussex pracoval dva roky na největším modelu letadla na světě. Jeho Boeing B-50 Superfortress je zmenšenou verzí amerického bombardéru, který se vyráběl od roku 1947. Tonyho model má elektrický pohon a získal dokonce oprávnění od Úřadu pro civilní letectví. Kvůli svým rozměrům musí být dokonce klasifikován jako lehké letadlo.

Článek

Brit svůj rekordní boeing stavěl od prvních dílů po poslední úpravy ve své garáži. Náklady na jeho realizaci se vyšplhaly na 230 tisíc korun.

Model letounu se řídí dálkovým ovládáním pomocí rádiových vln, váží 45 kilogramů a jeho rozpětí křídel je přes šest metrů. Měřítko vůči opravdovému Boeingu B-50 je pak 1:7. Letoun B-50 je odvozen od modelu B-29, který za 2. světové války zničil atomovými bombami japonská města Hirošima a Nagasaki.

Po nárazu se model rozpadne

„Můj boeing se skládá z osmi základních sestav a do konečné podoby musí být sešroubován. Na rozdíl od menších modelů má však tu nevýhodu, že se při větším nárazu rozpadne,“ uvedl stavitel rekordní makety.

V modelu jsou zabudovány čtyři elektrické motory o síle čtyř kilowattů, které napájí 96 baterií. Letoun dosahuje rychlosti 65 kilometrů v hodině a ke svému vzletu potřebuje padesátimetrovou rozjezdovou dráhu. Ve vzduchu vydrží létat 8 minut, poté je potřeba baterie dobít.

Letoun potřebuje oprávnění

„Vzhledem k velikosti musel být model testován na Úřadu pro civilní letectví a na výstavách se vyžaduje potvrzení k letu,“ dodal Nijhuis.

K výrobě použil šestačtyřicetiletý tvůrce modelu balzové dřevo a překližky. Letadlo se dále pyšní funkční pumovnicí a pneumatickým podvozkem.

Výběr článků

Načítám