Článek
Gina Rinehartová je majitelkou těžařské společnosti Hancock Prospecting, kterou ve 30. letech minulého století založil její otec Long Hancock, a v současnosti je považována za nejbohatší Australanku. Patří tedy k tak významným australským osobnostem, že se ji vedle dalších rozhodl prostřednictvím originálně pojatých portrétů ztvárnit uznávaný domorodý umělec Vincent Namatjira.
Jeho portréty jsou nyní až do 21. července k vidění v Australské národní galerii v rámci jeho samostatné výstavy. Těžařské magnátce Rinehartové se však její vyobrazení se dvěma bradami hrubě nelíbí, a tak požádala o odstranění obrazu. Osobně se dokonce obrátila na majitele i ředitele galerie.
🖼️ Mining billionaire Gina Rinehart asks for Aboriginal artist’s ‘double chin’ picture to be taken down
— The Telegraph (@Telegraph) May 16, 2024
Tap to read 👇https://t.co/UqmCtgBmGX pic.twitter.com/2RikOsRkFL
Ta to však odmítla s poukazem na přesvědčení, že obraz by měl mimo jiné podnítit veřejnou debatu. „Od roku 1973, kdy Národní galerie získala obraz Blue Poles od Jacksona Pollocka, probíhá dynamická diskuse o uměleckých hodnotách děl v národní sbírce a/nebo v galerii. Představujeme umělecká díla australské veřejnosti, abychom lidi inspirovali k poznávání a prožívání umění,“ uvedla instituce v prohlášení.
Otázkou je, jak se toto rozhodnutí promítne do dalších vztahů Rinehartové s galerií. Podle serveru The Telegraph totiž bohatá těžařka v minulosti galerii věnovala několik finančních darů ve výších od pěti do deseti tisíc australských dolarů (přibližně 76 až 152 tisíc korun).
Pravděpodobný vývoj se však dá odhadnout z loňského roku, kdy Rinehartová stáhla svůj plánovaný příspěvek 15 milionů australských dolarů (téměř 230 milionů korun) na podporu tamního ženského netballu. Rozhodla se tak poté, co jedna z hráček domorodého původu odmítla na dresu nosit logo společnosti Hancock Prospecting.
Uznávaný umělec
The Telegraph uvádí, že portrét Giny Rinehartové přitom visí vedle podobně neotřele ztvárněných dalších, nejen australských významných osobností, z nichž tou největší je bezpochyby bývalá britská královna Alžběta II.
Zároveň dodává, že Vincent Namatjira je jedním z předních a velmi oceňovaných současných australských výtvarníků. V roce 2020 jako první domorodý umělec získal Archibaldovu cenu, což je nejprestižnější australské ocenění určené pro portrétisty. Udělena mu byla za ztvárnění bývalého hráče australského fotbalu Adama Goodese.
Australská národní galerie popisuje jeho obrazy jako „nabité suchým vtipem“ a jeho samého jako „proslulého portrétistu a satirického kronikáře australské identity“.