Článek
Jedná se o rekonstrukci osmdesát let staré události, kdy českoslovenští piloti, mezi nimiž byl i člen Czech Spitfire Clubu Imrich Gablech, na jehož počest se událost také konala, odletěli bojovat za osvobození Československa.
„V Československé historii je řada událostí, které nejsou známy, o kterých se obecně neví, a přitom to byla dobrodružství, která by se mohla za určitých okolností stát námětem pro dobrodružný film,“ popisuje důležitost akce Velký úlet Zdeněk Sadecký, předseda Czech Spitfire klubu.
„Na těchto událostech chceme připomínat památku našich letců, ale nechceme používat jen suchá čísla, kolik letců kde létalo a kolik měli sestřelů, ale připomenout i tyto události, které jim právě třeba pomohly dostat se Velké Británie do RAF.“
V roce 1939 letci odletěli vojenskými letadly, která v té době byla k dispozici. Šlo o pozorovací letoun a lehký bombardér, a bohužel ani jeden z těchto typů se nikde nedochoval. Na rekonstrukci události se tedy využil letoun, který poskytlo Jihlavské letiště – Antonov AN2.
„Prototyp tohoto letounu se vznesl již brzo po válce, takže můžeme říct, že je to téměř historické letadlo. Využívá se na zemědělské práce, hašení požárů nebo pro dopravu osob. Kabina je velmi spartánská, v podstatě jsou tam jen takové trubkové konstrukce, na kterých se sedí,“ popisuje Sadecký.
Rekonstrukci počasí přálo
Let je rozdělen na dvě etapy, v první etapě proběhl 6. června přesun letadla a posádky na letiště z Jihlavy do Piešťan, kde posádka přenocovala. Vyletěla v pátek 7. června ve 12:04, což byl čas, kdy před osmdesáti lety odstartovalo první letadlo (jako čas startu letců je udáván údaj 12:03 - 12:05).
Trasu chtěli piloti z Czech Spitfire klubu co nejvíce přiblížit tehdejší trase – z Piešťan, přes Krakov až do polského Deblinu, kde se dodnes nachází vojenské letiště.
Rekonstrukce se povedla. Z časových důvodů se piloti rozhodli v Krakově nepřistát a učinit pouze průlet nad letištěm. Pak už se vydali do Deblinu, kde úspěšně přistáli stejně jako kdysi stateční aktéři „Velkého úletu”.