Článek
Jedním z nejvzácnějších kusů určených k prodeji byl parní automobil Locomobile. Požadované tři milióny korun ale žádný zájemce nenabídl.
Vozidlo americké značky Locomobile se patrně v roce 1905 dostalo do tehdejšího Rakouska-Uherska. Podle některých zpráv byl majitelem vozidla arcivévoda František Ferdinand d’Este. Při rozprodávání habsburského movitého majetku v roce 1921 koupil vůz soukromý sběratel.
Později vůz podle aukčního katalogu ještě několikrát měnil majitele a zahrál si také ve slavném filmu Dědeček automobil, byť jen statickou roli, protože se tehdy nikomu nepodařilo jej zprovoznit. Kompletní rekonstrukce se dočkal až v roce 2007. Poté vůz bez problémů například zvládl osmdesátikilometrový závod v Británii. Současný majitel unikát nabízel za vyvolávací cenu tří milionů. Jeho hodnota je však podle sběratelů mnohem vyšší.
Vydražila se jen Jawa z roku 1958
Nevydražily se ani další exkluzivní kousky, jako bylo Aero 1934, u něhož se očekávala nabídka nejméně tři čtvrtě miliónu korun.
K dalším unikátům v aukci patřil třeba prototyp motocyklu Jawa z roku 1969, nabízený od 180 tisíc korun, nebo automobil Humber Humberette z roku 1913. Jeho aukční rozpětí začínalo na 700 tisíc korun.
Sběratelé celé odpoledne nakupovali především staré motoristické tiskoviny, prospekty a drobné sběratelské předměty. Z aut a motocyklů se prodal pouze stroj Jawa-ČZ z roku 1958 za 3000 korun.
Aukce byla součástí veletrhu a výstavy historických vozidel Classic Show 2013 a trvá do neděle. „Aukce podobného typu se u nás dosud nekonaly, veteráni se nabízejí hlavně na burzách. Inspirovali jsme se v Anglii, kde mají s podobnými akcemi bohaté zkušenosti, a jsme přesvědčeni, že vzhledem ke klientele, o které víme, mají i zde budoucnost,“ zhodnotil za organizátory Jiří Mewald, výkonný ředitel aukční síně Auctum, která se hodlá specializovat právě na veterány.