Článek
Zhruba v polovině září našli lidé na pláži v hlavním lotyšském městě fragment vyplavené staré lodi. Po vyřízení všech patřičných povolení se začátkem října pustili expertní tým Rižského přístavu do práce a zjistili, že část trupu byla vyplavena již před nějakým časem a pláž ukrývá podstatně větší část lodi, než se původně myslelo.
Fragment trupu je zhruba 11 metrů dlouhý a tři metry široký. Odborníci se zatím pouze dohadují, jakou loď vlastně objevili. Vzhledem k tomu, že trup je vyroben z dubu, s největší pravděpodobností se jedná o britskou loď z první poloviny 19. století.
Britské impérium tehdy vládlo mořím a trupy lodí vyrábělo právě z dubu. Jen královské námořnictvo spotřebovalo ročně zhruba 60 tisíc tun dubového dřeva (v Británii to bylo celkově ročně kolem 250 tisíc tun). Nález měděného nýtu pak svědčí o tom, že dřív byl trupu pokryt měděnými pláty, které sloužily k ochraně trupu pod hladinou, což by rovněž svědčilo pro teorii o lodi britské výroby.
Experti se domnívají, že může jít o pozůstatky hlídkové lodi královského námořnictva či britské kupecké lodi. „Vypadá to, že se neplavila pouze Baltským a Severním mořem, ale byla i na delších výpravách do tropů,“ uvedl mluvčí Rižského přístavu. Podle délky nalezeného fragmentu však nelze bezpečně určit, o jaký typ lodi se jednalo.
Výzkumníci natočili nejhlouběji položený vrak na světě, je 6,5 km pod hladinou

Další průzkum byl zatím pozastaven, aby se předešlo případným škodám na unikátním nálezu. Archeologové mezitím vytvořili přesný 3D model nálezu, podle kterého se rozhodnou o dalším postupu. Trup byl mezitím opět zasypán pískem, aby dřevo zůstalo zachováno jako doposud. Loď tedy nadále zůstává záhadou.