Článek
Boeing 737-800 patřící společnosti Malta Air (operující pod Ryan Air) mířil z londýnského Stanstedu na boloňské letiště. Volavky během přistání zasáhly čumák letadla, okna pilotní kabiny, obě křídla a pravý motor.
V něm došlo k takzvané pumpáži. Během ní dojde k narušení práce dynamického kompresoru odtržením vzduchových proudnic od lopatek. Vzduch nepostupuje k výstupu a místo toho se pouze protáčí v motoru. Jeho teplota roste a dochází k zášlehu. Po chvíli tlak klesá, proudnice opět přilehnou k lopatkám, ovšem tím opět zvyšují tlak a vše se cyklicky opakuje.
Piloti pak musí reagovat snížením výkonu motoru nebo jeho vypnutím, aby nedošlo k jeho úplné destrukci.
Bird strike severo en un vuelo de @Ryanair
— Vuelos y Viajes (@flyezequiel) November 27, 2021
Tremendo.
Salen fotos en hilo.
Con lo que se ve en la pick up, el kumpa argentino se pondría un puestito de parripollo pic.twitter.com/RsC8fGnPjs
Zášlehy pravého motoru zachytilo video, které nyní koluje na sociálních sítích. Ještě větší ohlas však na nich vyvolaly fotografie letounu po přistání, které ukazují masakr ptáků, kteří se letu připletli do cesty. Okno v pilotní kabině bylo zcela pokryto pozůstatky volavek.
Ryanair 737 (9H-QDG) damaged by heavy bird strike while on approach to Bologna Airport in Italy. No injuries reported. Photos by @TACGAirSafety https://t.co/GodpOP9JH3 pic.twitter.com/XhcwaXJbZz
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) November 26, 2021
Ke srážkám dochází často
Srážka s ptákem (takzvané bird strikes, v případě, že je pták nasát do motoru, bird ingestions) je častou leteckou nehodou, která může mít i velmi vážné následky. K těm ale dochází zřídka. Celosvětově se evidují desítky tisíc srážek ročně, ke smrtelné nehodě v důsledku srážky s ptákem však dochází zhruba jednou za miliardu letových hodin.
V New Yorku musel nouzově přistát airbus. Pták mu promáčkl čumák
Většina srážek s ptákem (okolo 65 procent) nezpůsobí letadlu téměř žádnou škodu. Naopak, pro ptáky jsou v drtivé většině tyto srážky logicky fatální.
Většinou ke srážce dochází při vzletu či přistání, neboť většina ptáků se pohybuje do výšky 150 metrů. Evidovány však byly i srážky v letových hladinách kolem 10 kilometrů (těchto výšek dokáže dosáhnout kondor andský).