Článek
Ve východní Asii jsou velmi populární malé obchody, které bychom v našich poměrech mohli popsat jako něco mezi samoobsluhou, smíšeným zbožím a večerkou. Obvykle se tam dá koupit téměř vše od potravin přes tisk, kosmetiku a kancelářské potřeby až například po různé zboží denní potřeby, předměty do domácnosti nebo nezbytné kusy oblečení, jako jsou košile a kravaty pro muže a punčochy pro ženy.
V jihokorejských obchodech společnosti GS Retail se nyní dá koupit také investiční zlato. Firma, která provozuje více než deset tisíc takovýchto obchůdků, loni v září automaty se zlatem na zkoušku instalovala v pěti provozovnách. Zájem zákazníků byl ovšem překvapivě vysoký, a tak je nyní v celé síti GS Retail již kolem třiceti automatů a firma do konce roku plánuje překročit padesátku.
Gold bars are so popular in South Korea that convenience stores are putting in vending machines to sell them, with the...
Posted by Paul Seaburn on Sunday, June 18, 2023
K dispozici jsou slitky v pěti hmotnostech, a to od 0,13 do 1,3 troyské unce (4 až 40,4 gramu). Podle vyjádření společností jsou mezi zákazníky nejpopulárnější nejmenší slitky, jejichž cena se pohybuje v přepočtu kolem 4960 korun. Od loňského září do konce letošního května pak Korejci v automatech utratili v přepočtu necelých 420 milionů korun.
Server UPI cituje zástupce společnosti GS Retail, podle nějž zlato v automatech nejčastěji nakupují mladí lidé mezi dvaceti a třiceti lety. A dodává, že v současnosti jde o populární investiční nástroj zejména poté, co nedávno zkrachovala banka Silicon Valley.
Profesorka Lee Jun-hee z univerzity Inha to vidí podobně, ale dodává, že slitky z automatů jsou něco, co se dělá spíše pro zábavu, než že by to byl seriózní investiční prostředek. Jejich popularita tak je podle ní dána v prvé řadě snadnou dostupností v běžných obchodech.