Článek
Kočáry tažené koňmi patří po staletí k obrazu Vídně. Projížďka historickým centrem města skýtá návštěvníkům nezapomenutelný zážitek i vítaný fotomotiv.
Z atrakce těží na odvedených daních i městská pokladna, která ovšem současně musí investovat do opravy vozovek. Na nejvytíženějších trasách drožkařů se totiž tvoří praskliny a rýhy, které je nutné vyfrézovat a opatřit novým povrchem.
KUNSTSTOFFBESCHLÄGE FÜR FIAKER: Wir freuen uns sehr, dass die Stadt Wien das Gespräch gesucht hat und gemeinsam an...
Posted by Wiener Fiaker - Fa. Paul on Friday, January 19, 2024
Vídeňská radní pro dopravu Ulli Simaová podle deníku Kurier spočítala, že dodatečné náklady na opravu silnic způsobené provozem fiakrů činí za rok až 800 tisíc eur (19,8 mil. Kč). Radnice se proto rozhodla, že drožkařům na plastové podkovy přispěje.
Ponechá ale na jejich úvaze, zda se pro přezutí rozhodnou. Plastová „obuv“ pro jednoho koně totiž vyjde ročně na čtyři tisíce eur (99 200 Kč) tím, že se bude muset častěji měnit, a to každých šest týdnů místo osmi až devíti. Provoz s klasickými kovovými podkovami je tak o polovinu levnější.
Šetrnější nejen pro asfalt
Vedení města vyčlenilo na příštích pět let 1,9 milionu eur (47,1 mil. Kč) na dotace. Majitelé fiakrů budou moci o příspěvek žádat od letošního dubna.
Plastové podkovy by přitom měly být šetrnější nejen pro asfalt, ale i pro koně, tvrdí veterinářka Theresia Lickaová. „Při testech se ukázalo, že koně mají při stejné rychlosti delší krok. To by mohlo naznačovat, že plastové podkovy jsou pro ně o něco pohodlnější,“ uvedla.
Podle Vídeňské hospodářské komory (WKW), která bude dotace přidělovat, mají drožkaři o podpůrný program zájem. „Jednání se zástupci všech 24 provozovatelských firem ukázala, že se k modernizaci výbavy koní staví pozitivně,“ uvedl zástupce šéfa WKW Alexander Biach.