Článek
Radnice Kjóta uvádí, že se ve městě ročně vymění přibližně 1500 poklopů, v první vlně ale nabídne k prodeji pouze tři kusy, informoval s odkazem na japonská média web The Guardian.
„Pokud to bude mít úspěch, prodáme i další,“ poznamenal jeden ze zaměstnanců kjótské radnice.
Cenu poklopů kanálů Kjóto stanovilo na 60 tisíc jenů za kus (necelých 10 tisíc korun).
V Japonsku si prodejem poklopů už v minulosti přivydělalo několik měst nebo společností, které kanalizační systémy spravují. Jako první s tímto nápadem přišlo v roce 2017 město Maebaši na východě země. Dalo do prodeje 10 poklopů, o něž projevilo zájem kolem 200 potenciálních zákazníků.
O rok později město Tokorozawa severně od Tokia prodalo práva na komerční využití poklopů. Začaly se na nich objevovat reklamy a postupem času se zase poklopy dostaly na nejrůznější předměty - sběratelské karty, přívěsky na klíče, trička, tašky nebo tácky pod nápoje.
Firma vyrábějící toto zboží pak průběžně kontaktovala všechny japonské prefektury, aby s nimi dohodla možnosti a pravidla využití tamějších poklopů, takže se „poklopová mánie“ může zdárně rozvíjet.
V pohledu Japonců nejsou ani poklopy na kanálech jen obyčejným kusem železa, ale dají se považovat za umělecká díla. Zdobí je různé motivy odkazující jak na historii dané oblasti či celého Japonska, tak na různé japonské popkulturní fenomény, jako jsou například Pokémoni.
Připomínají také slavné rodáky či místní památky a nechybí samozřejmě ani různé přírodní motivy.
Poklopových nadšenců je v Japonsku již tolik, že každoročně pořádají i vlastní konferenci. Loňský ročník se konal právě v Tokorozawě, velmi příhodně na místě bývalé čističky odpadních vod.