Článek
V Nizozemsku žije kolem sedmi tisíc jezevců, ale kvůli vysoké hustotě osídlení je jejich přirozený životní prostor značně omezený.
Často si tak vyhrabávají nory pod relativně „klidnými“ vlakovými náspy, které jsou umístěny daleko od lidí a jsou také mírně vyvýšené, což brání zaplavení nory.
Nizozemské úřady nedávno informovaly o čtyřiceti místech, kde jsou železniční tratě potenciálně ohrožené. Ve Frísku buduje správce železniční sítě ProRail umělou osadu, aby jezevce odlákal na bezpečnější místo, informoval web The Guardian.
„Oblast kolem trati je pro jezevce jednoznačně atraktivním prostředím, protože násep je z písku, v němž si rádi staví své nory,“ řekl mluvčí společnosti ProRail Aldert Baas.
„Prochází tudy jen velmi málo lidí, což těmto plachým zvířatům vyhovuje, a navíc je to často vyvýšený prvek. A Frísko je ploché jako palačinka,“ dodal.
Společnost ProRail tento týden oznámila, že mezi městy 's-Hertogenbosch a Boxtel na jihu země byly zastaveny vlaky, což se rovněž dotklo nákladní dopravy. Nora pod kolejemi v městečku Esch znamenala, že trať není bezpečná.
„Již podruhé během jednoho týdne musíme zastavit vlakovou dopravu, protože jezevci hrabou pod železniční tratí. Zabere hodně času to vyřešit, protože musíme získat povolení od úřadů,“ oznámil John Voppen, výkonný ředitel společnosti ProRail.
Není správný čas
V Eschi jsou dobrovolníci z pracovní skupiny pro jezevce Dassenwerkgroep Brabant připraveni případně pomoci zraněným zvířatům, pokud by se úřady přece jen rozhodly jejich nory vyhrabat.
Členka představenstva Karin Derikxová se však domnívá, že ještě nenastal ten správný čas.
„Čekali příliš dlouho. V zimě jsou jezevci klidnější a na jaře dělají jarní úklid a více hrabou. Proto je tu najednou poplach,“ řekla Derikxová. „Období páření a vrhu trvá až do července. Chápeme potřeby provozovatelů vlaků, ale tohle je prostě špatné roční období,“ dodala.