Článek
„Nekonečná pole, kopce porostlé stromy a šumící řeky jsou skvělým místem k životu. Právě to si mysleli i jezevci,“ napsal pobaveně list Bild. Regionální trať mezi obcemi Fröndenberg a Unna poblíž Dortmundu je kvůli lasicovitým šelmám mimo provoz už rok a několik dalších let ještě bude.
Veškeré pokusy vypudit jezevce z dané oblasti ztroskotaly, a tak se DB rozhodla pro radikální řez: celou trať zrekonstruuje. Někteří experti se ale obávají, že některé úseky bude nutné postavit úplně nově, což vyžene náklady do výše desítek milionů eur.
Hier wohnt der teuerste Untermieter aller Zeiten: zwischen #Unna und #Fndenberg haben Dachse einen Bahndamm untergraben. Sanierung kostet einen hohen, zweistelligen Millionenbetrag! @bild @DB_Bahn pic.twitter.com/URwi21FBtf
— Andreas Wegener 🪺 (@Andreas_Wegener) November 12, 2023
Lidem ve vesnici Frömern, jejímž západním okrajem trať prochází, ani tolik nevadí, že vlaky k nim momentálně nejezdí. „Jasně, bylo to fajn, ale s autobusy to taky dobře zvládáme. Je to jen o pět minut delší,“ uvedl jeden z nich.
Další říkají, že pro ně vlaky už nejsou tak důležité a že by místo kolejí raději viděli novou cyklostezku. O tom ale společnost DB nechce ani slyšet, protože ještě před uzavřením trati do ní dost investovala.
Ve Frömernu upravila nádraží tak, aby bylo bezbariérové, a o kousek dál postavila zbrusu nový most. Jenže jezevci měli jiné plány a pod kolejemi vyhrabali rozsáhlý systém tunelů.
Ještě začátkem loňského roku se DB snažila situaci stabilizovat tím, že do podzemí vstřikovala beton a instalovala další bariéry. Šelmy s pruhovanou hlavou se ale nedaly zastavit a hrabaly pilně dál.
Plánovaná oprava trati bude nejen nákladným, ale i velmi byrokratickým projektem. Koleje totiž vedou přes chráněnou krajinnou oblast, takže schvalovací procesy vzhledem k očekávaným protestům ekologických aktivistů potrvají zřejmě několik let.