Článek
Určitě to už každý zažil z obou stran. Buď fronta u pokladny stojí na místě, protože někdo vepředu u placení zdržuje, nebo se snažíme zboží co nejrychleji nacpat do tašek, protože pokladní i další zákazníci s ostentativně zvednutým obočím čekají, až uvolníme místo.
Takže ačkoliv jde jen o obyčejný nákup v supermarketu, dokáže to člověka docela dost vystresovat. A co se týče seniorů nebo například zákazníků s nějakým zdravotním postižením, platí to dvojnásob. Nezřídka se tak stává, že tito lidé do takových prodejen raději ani nechodí nebo jejich návštěvy omezují jen na to nejnutnější minimum.
Toho si byla vědoma také Abe Nanaová z centra pro podporu nemocných Alzheimerovou chorobou v prefektuře Fukuoka, a přišla proto s návrhem pokladny, u níž bude na vše dost času. Například na přepočítání peněz, zabalení nákupu vlastním tempem nebo se nakupující mohou přeptat na nejrůznější informace, jako jsou například probíhající a chystané akce. Nebo si mohou chvilku jen tak popovídat s pokladními, jež jsou vždy ochotní, usměvaví a se zákazníky nezřídka klidně i přátelsky žertují.
Japonec přišel o práci i výsluhy za strašlivý podvod u automatu na kávu. Přišel si na 78 Kč
A ačkoliv pokladna, u níž zákazníci mohou strávit klidně třeba i dvacet minut, zní na první pohled jako naprostý nesmysl, ve skutečnosti se stala velice populární, a to například i mezi těhotnými ženami. A ruku v ruce s tím jdou i tržby, které se zvýšily o celých deset procent.
Lidé, pro něž je tato pokladna určena, již totiž nemají žádný stres z toho, že na ně bude při placení vyvíjen nejen časový tlak, a tak začali tento supermarket upřednostňovat před jinými podobnými prodejnami v okolí. Zatím není jasné, zda firma zavede podobné pokladny i v dalších svých provozovnách, ale reakce uživatelů na internetu naznačují, že by to byl rozhodně správný krok.
Myšlenka speciálních pokladen pro seniory a lidi se zdravotními komplikacemi či úrazy je však stará přibližně pět let. Agentura Kjódó totiž už před dvěma lety informovala, že první podobné pokladny se v Japonsku objevily již v roce 2019.
Ale až po nedávné reportáži z Fukuoky, odvysílané na kanálu Asahi TV, se zdá, že by se v blízké budoucnosti mohly stát takřka povinnou položkou ve službách všech japonských supermarketů.