Článek
Umaibo je zjednodušeně řečeno vlastně jen taková velká kukuřičná křupka. Japonská společnost Yaokin ji na trh uvedla v roce 1979 a s cenou 10 japonských jenů (při dnešním kurzu 1,60 Kč) se rychle stala oblíbenou jak mezi dospělými, tak zejména dětmi, které si ji mohly kupovat, aniž by jim to výrazně ubíralo z kapesného. Tato cena se držela až do roku 2022, kdy přišlo první zdražení na 12 jenů (méně než dvě koruny).
Z tohoto pohledu se tedy dá říci, že jen krátce poté přichází další zdražení, a to na 15 jenů (2,40 Kč). Firma proto zveřejnila prohlášení, kde toto z procentuálního hlediska výrazné zvýšení ceny vysvětluje a zároveň se zákazníkům hluboce omlouvá. Důvody jsou tradiční: vyšší ceny vstupních surovin, jako jsou kukuřice a rostlinný olej, ale také vyšší náklady na pracovní sílu, balení či dopravu.
Umaibo is one of the most popular snack foods in Japan, highly appreciated both domestically and internationally. Umaibo comes in a wide variety of flavors, such as cheese, takoyaki (octopus ball), mentaiko (spicy cod roe), and corn potage (corn soup). This means you can enjoy… pic.twitter.com/zHaw0ME4gn
— Blue Meteor (@ao_meteor_134) October 2, 2024
„Situace pokročila dokonce nad rámec toho, co si naše společnost může dovolit, a tak abychom zajistili trvalé a stabilní dodávky umaiba, s hlubokou omluvou zavádíme od začátku října vyšší ceny,“ píše se v prohlášení společnosti Yaokin.
Ačkoliv jde v absolutních číslech o zdražení, které téměř nestojí za řeč, ve skutečnosti jde o největší navýšení v celé historii značky Umeibo, která dnes nabízí kukuřičné pochutiny ve velkém množství příchutí. Mezi nimi vedle klasik typu sýr samozřejmě nemohou chybět ani specifické japonské chutě, jako například takojaki, terijaki hamburger nebo kelímkové instantní nudle.
Podpora od zákazníků
Oblíbenost umaiba je však v Japonsku natolik velká, že ani aktuální navýšení ceny jeho postavení na trhu nijak zvlášť nezmění. Stále jde totiž o nejlevnější produkt svého druhu na japonském trhu. A potvrzují to i ohlasy zákazníků na internetu. Podle některých je pořád lepší vyšší cena než menší křupka, jiní zase oceňují, že cena stále zůstává až neuvěřitelně nízká.
Japonský web Sora News 24 však tvrdí, že nová cena by mohla potenciálně znamenat odliv dětských zákazníků, kteří takříkajíc počítají každý jen. Naznačuje, že pokud by v dalších letech zdražování pokračovalo, mohl by se na trhu objevit nějaký levnější podobný produkt.
Prakticky hned v další větě je ovšem tato úvaha zakončena odhadem, že k takové situaci je velmi pravděpodobně ještě hodně daleko.