Článek
Tato koncepce dodává kolu, kdysi symbolu chudoby v zemi, módní nálepku. Podle jejích tvůrců se tak omezí zácpy v ulicích a sníží se emise z automobilů.
"Doufáme, že naše malá kola budou mít velký vliv," uvádí Davis Wang, generální ředitel podniku Mobike. Během necelého roku firma rozmístila statisíce oranžových jízdních kol ve 13 čínských městech.
Její velký pekingský rival Ofo, stejně jako další místní provozovatelé, sází na 700 milionů Číňanů, kteří surfují po internetu prostřednictvím mobilního telefonu, a na to, jak jsou v Číně nesmírně populární platby chytrým telefonem.
Prostřednictvím mobilní aplikace si uživatel během několika sekund odblokuje řetěz u sdíleného kola na ulici. Když dojede na potřebné místo, upevní zase kolo na řetěz a zaplatí přímo mobilem. Jízdní kolo je možné zanechat kdekoli.
Ofo má deset milionů uživatelů a jeho milion žlutých kol je rozdělen mezi 13 měst. Do konce letošního roku se má park rozšířit na deset až 15 milionů kol, uvádí generální ředitel společnosti Čang Jen-čchi. Společnost vzhlíží ke Spojeným státům a Evropě.
Některé faktory však mohou vzestup obou společností zbrzdit: v zahraničí jsou jiné zákonné úpravy, mimo Čínu se méně používají mobilní prostředky placení a vyskytují se tam krádeže a poškozování bicyklů, zdůrazňujíc analytici.
Systémem sdílených bicyklů „Rekola” se může chlubit i ČR. Růžová kola jezdí už v šesti městech - Praze, Brně, Pardubicích, Teplicích, Olomouci a Českých Budějovicích.