Článek
Za nápadem jezdit doubledeckerem po pražských ulicích stojí nadšenci kolem politika Jiřího Ptáčka, konkrétně prý s myšlenkou přišel jeho kamarád, žižkovský patriot, který po Praze 3 prováděl turisty.
„Zjistil, že spoustu míst a věcí, které ukazuje cizincům, často neznají ani místní, a že je to pro ně docela zajímavé,“ přiblížil Ptáček Novinkám vznik myšlenky.
Jízdy jsou pro zájemce zadarmo. Autobus je součástí předvolební kampaně TOP 09 a Starostů, což avizují nápisy na čele i po stranách vozu – Ptáček kandiduje v komunálních volbách za TOP 09 do čela radnice Prahy 3. Právě až do komunálních voleb by měl autobus ulicemi Prahy projíždět.
Doubledecker je využíván i pro různé veřejné debaty, při vyhlídkových jízdách by však prý mělo zůstat jen u výkladu o historii Žižkova.
Podle Ptáčka plánují do žižkovských ulic vyrážet co týden. „Možná budeme dávat i další jízdy, protože zájem o ně je opravdu veliký,“ připustil Ptáček s tím, že záleží hlavně na jejich časových možnostech, jelikož jízdy organizují sami. „Jedná se o nadšenecký projekt,“ dodal.
Jediný problém je výška
Červený dvoupatrový autobus má na výšku skoro čtyři a půl metru, řidič tak musí při jízdě dávat pozor, kudy jede. Jinak však prý řízení doubledeckeru není složité.
„Problém je například s výškou stromů. Člověk tak musí plánovat cestu, aby projel tam, kde je hodně bujná zeleň,“ vysvětlil Ptáček.
Těžkosti nastávají i v případě údržby či oprav, jelikož servisy zpravidla nejsou na výšku přesahující čtyři metry uzpůsobené.
Červený autobus vyjel z dílen v roce 1980, dalších třicet let jezdil na městských linkách v Londýně a následně – to už mu odstranili střechu – sloužil k vyhlídkovým jízdám pro turisty.
Do Česka se dostal před dvěma lety, z Londýna přijel „po svých“. „On ani nelze jinak odvézt, protože kdyby byl na nějakém podvalníku, tak už nikde neprojede, jak je vysoký,“ vysvětlil Ptáček.
V Česku se z něj stala rekvizita pro filmaře a poté, co splnil tento účel, se dostal do současných rukou. „Složili jsme se na něj s kamarády,“ dodal Ptáček.