Článek
Letoun by měl tedy překonat rychlost kolem Machova čísla sedm, což je asi 8300 kilometrů za hodinu. Tato fáze by neměla trvat déle než deset vteřin, poté se motor automaticky vypne. Stroj by pak měl na mořskou hladinu dopadnout asi za šest minut. Hypersonik, připojený k nosné raketě Pegasus, bude vypuštěn bombardérem B-52 z letové hladiny kolem 15 námořních mil (asi 28 kilometrů). Stroj by měl jednou létat rychlostí až jedenácti tisíc kilometrů za hodinu (9,22 machu).
Projekt má rozpočet 250 miliónů dolarů
Projekt Hyper-X má rozpočet 250 miliónů dolarů (kolem sedmi miliard Kč) a byl zahájen už v roce 1996. Jeho úkolem je vyvíjet alternativní technologie pohonu, které by bylo v budoucnu možno použít ve vesmíru a pro vysokorychlostní lety v atmosféře. "Těch deset vteřin nám ukáže, jestli poslední roky byly vůbec k něčemu," řekl vedoucí projektu Joel Sitz. Podle něj NASA nebude v oceánu hledat zbytky prototypu - pro budoucí mise bude zhotoven nový stroj.
V případě, že test bude úspěšný, bude to poprvé v historii světového letectví, kdy atmosférický motor, tedy jiný než raketový, dosáhne "hypersonické" rychlosti přes 5500 kilometrů za hodinu (asi 4,7 machu). Tento motor využívá ke spalování paliva kyslík přímo z atmosféry, a nemusí ho tak vézt v nádržích s sebou, jako je tomu právě u raket.
Poslední zkušební let X-43A v červnu roku 2001 skončil nezdarem, když se nosná raketa vymkla kontrole a musela být po osmi vteřinách letu i s prototypem hypersoniku zničena kontrolním střediskem.