Článek
Portrét s nádechem fauvismu královnu zobrazuje na bouřlivě šedivém pozadí, s výraznými žlutými či zelenými šmouhami v obličeji. Panovnice má na sobě typický kostýmek s kloboukem, tentokrát v bledě modré barvě, perly a ve tváři se jí zračí rovněž nezaměnitelný stoický výraz, napsal list The Guardian.
„Chtěla bych její královské výsosti poděkovat za její oddanost a službu, kterou poskytla tolika lidem. Je to mimořádná a odvážná žena, která je naprosto věrná službě veřejnosti,“ uvedla Ai-Da, kterou její tvůrci označují za „první ultrarealistickou humanoidní robotickou umělkyni na světě“.
Nahradí vás v práci robot? Vědci ze Švýcarska srovnali ohrožení tisícovky profesí
Portrét panovnice od robotické umělkyně podle Aidana Mellera, tvůrce Ai-Dy, poskytuje příležitost zamyslet se nad tím, co všechno se za královnina života změnilo. V době jejího nástupu na trůn, po smrti jejího otce Jiřího VI. v roce 1952, byla počítačová technologie ještě v plenkách.
V následujících desetiletích vědci dosáhli velkých pokroků, které vedly až ke zrodu umělé inteligence.
Ai-Da na rozdíl od lidských umělců necítí emoce, je ale možné ji naučit emoce rozpoznávat podle mimiky obličeje. V očích má kamery a využívá počítačovou paměť k přeměně digitálních dat na fyzické kresby a malby pomocí robotické ruky.