Článek
Jak říká doktor Giovanni Sala, vedoucí výzkumu, výuka hudby nemá zásadní vliv na zlepšení kognitivních funkcí, mezi které patří paměť, koncentrace, pohotovost či řeč. „Názor, že hudba dělá děti chytřejší, je nesprávný,” míní Sala.
„Mozek se učí, když dítě cvičí na nějaký hudební nástroj, bude se zlepšovat. To ale automaticky neznamená, že když se učí hudbu, bude najednou lepší i v matematice,” vysvětluje doktor.
Vědci sledovali zhruba 7000 dětí starých v průměru šest let, které absolvovaly v průměru 53 hudebních lekcí. Srovnali je poté s jejich vrstevníky, kteří se na hudební nástroj neučili, nebo s těmi, kteří se místo hudby věnovali třeba sportu.
Pomohou kapely předvídat zemětřesení?
Předpokládalo se, že děti, které navštěvují hudební lekce, budou mít lepší paměť, budou lépe číst a jejich inteligence bude obecně vyšší. Výzkum, který byl publikován ve vědeckém žurnálu Memory & Cognition, ale nenašel mezi hudbou a studijními úspěchy žádnou zásadní spojitost.
Sami vědci ale připouští, že k definitivním výsledkům je potřeba danou problematiku nadále zkoumat. Spoluautor výzkumu, profesor Fernand Gobet, věří, že hudba rozhodně není bezcenná.
„Cvičení hry na hudební nástroj posiluje sociální dovednosti, sebeúctu, navíc čtení not může pomáhat v pozdějším rozvoji v jiných disciplínách,” dodal profesor.