Článek
Adept jeho prostřednictvím hledal „na celý život dívku dobrého vychování, jejíž tvář není poznamenána neštovicemi”. Hledaná dívka se dále „měla spokojit jen s jednou služkou, být dobrou hospodyní, přiměřeně důstojnou svého stavu a netoužit příliš po módě a společnosti”.
Seznamovací inzeráty v tisku záhy zdomácněly, nejvíce hledali pánové mezi 25 až 35 lety a dámy ve věku 35 až 45 let, na jednoho muže připadalo 1,67 inzerentek. Muži zpravidla požadovali dívku hodnou, skromnou, citově založenou se smyslem pro rodinný život, ženy zase charakter, solidnost, zájem o kulturu, cestování, lásku k dětem a vztah k rodině.
Majetkové poměry hrály v inzerátech velkou roli v době průmyslové revoluce, kdy začínající podnikatelé hledali partnerky s možností vložení kapitálu do jejich firmy. S rozvojem emancipace zase rostl důraz na zájmy a koníčky. Přesto se seznamování až do první světové války odehrávalo podle velikosti majetku a vlastní vůle seznamovaných nehrála roli.
Změna s digitalizací
Seznamování tehdy zprostředkovávali dohazovači a dohazovačky, a na tuto tradici navázaly seznamovací kanceláře. S rozvojem techniky a digitalizací databází mohly poskytovat tipy klientům podle vzájemné shody v požadavcích vyhodnocených počítačem.
A pak do tohoto oboru vtrhnul internet. V ČR navštěvuje dnes seznamovací weby 61 procent mužů a 39 procent žen a převládají uživatelé ve věku 18 až 25 let.
Ve virtuálním světě se lidé nejdřív seznamovali pomocí komunikace na různých chatech, záhy začaly vznikat internetové seznamky. Neustále vznikají nové weby, nové strategie a přístupy k hledání partnera. Zvláštní kapitolu představují akce pro nezadané, dovolené pro jednotlivce. Zájemce o seznámení se v tomto případě "fyzicky" dostane mezi ostatní hledající a pomůže tak náhodě.