Článek
Oba projekty umožnila spolupráce s ČKD Praha DIZ, které letce poskytlo prostory a také přístup do archivů, kde se objevila celá řada zajímavých a dosud neznámých filmů, přibližujících historii letecké výroby v ČR.
Milan Mikulecký, který je šéfpilotem Historické letky, sdělil Novinkám, že oba stroje odpovídají původnímu záměru letky, tedy přibližovat nejvýznamnější okamžiky z historie tuzemského leteckého průmyslu.
Proč právě Zlín XIII?
"Když jsme po stavbě repliky Avie BH 5 hledali, jaký další stroj postavit, aby to bylo dřevěné letadlo, protože to umíme, a aby byl ufinancovatelný i provoz, napadl nás Zlín XIII," řekl Novinkám Mikulecký.
Podle něj se jedná o symbol konstrukčního vzepětí, které přišlo před okupací. Zlín XIII považuje za srovnatelný s tím, co vzniklo ve světě. "Mnoho lidí říká, že je to nejkrásnější československé letadlo, má nádherné ladné tvary. Chceme také připomenout konstruktéra Jaroslava Lonku, na kterého se neprávem zapomnělo. Byl jedním z prvních výsadkářů, které sem shodili za okupace, a pak byl popraven. Teď se ale o něm nemluví, protože byl shozen Sověty,“ připomněl Mikulecký.
Zlín XIII by měl být postaven za dva a půl roku, ale už za dva měsíce by měla být hotová kostra trupu. Stroj v ČR existuje v jediném originálu. Ten je natolik cenný, že nelze uvažovat o tom, že by opět vzlétl.
:. Zlín XIII Foto: Historická letka
Rekonstrukce se dočká i licenční MiG-19
Mikulecký, jehož v čele Historické letky nahradil Milan Vacík, vysvětlil, že i rekonstrukce nelétajícího MiGu 19 je logickým krokem, byť jde o licenční stroj: "Devatenáctka je zase symbol, je to první nadzvukové letadlo, které u nás létalo, na kterém létali naši piloti, a je to taky první nadzvukové letadlo, které se u nás vyrábělo. I když to bylo v licenci, ze strany Aera Vodochody to byl tehdy ohromný výkon, není tolik zemí na světě, které to dokázaly.“
Dodal, že cílem je zejména uchovat původní podobu povrchu, protože stroje létaly v barvě plechu a většinou se při rekonstrukcích stříkají stříbřenkou. MiG je nyní v Hradci Králové a jeho části už jsou v Praze. Hotový však bude nejdříve za pět let. Rekonstrukce je náročná.
:. MiG-19 Foto: Planes.cz/Maťko
Pokračovat v činnosti umožnila Historické letce dohoda o spolupráci s ČKD podepsaném Vacíkem a generálním ředitelem ČKD Praha DIZ Jiřím Rosickým, protože letka už nemohla využívat prostory jinonické waltrovky, kterou získala a přestavuje developerská společnost.
:. Vrtulník Praga XE II A Foto: ČKD/Historická letka
Unikátní filmové záběry
"Domluvila se větší spolupráce. Pustili nás do archivu, kde se podařilo najít zajímavé filmové záběry,“ uvedl Mikulecký. Zachycují zkoušky letadel zabavených a zkoušených Němci na letňanském letišti.
“Je na nich vidět, jak daleko byla česká konstrukční škola. Zachycují i zkoušky aerotaxi s příďovým podvozkem a tlačnými vrtulemi, aby byl nízký hluk v kabině. Něco podobného udělali až teď Italové s Piaggio Avanti,“ dodal Mikulecký.
Historická letka zatím postavila repliku stroje Avie BH 5, prvního československého letadla, které uspělo ve dvacátých letech na závodech v zahraničí. K volbě přispělo to, že Marcel Sezemský, který má stavby na starosti, už předtím sám postavil repliku Avie BH 1, pro stroj byl k dispozici motor.
Oba stroje jsou nyní v hangáru, jeden v Mladé Boleslavi a jeden v Benešově. Vidět je bude možné na leteckých dnech, např. v Hradci Králové.
ČKD a letecká výroba
Koncern ČKD má letectví blízko. Jeho součástí byla i firma Praga, kde se před druhou světovou válkou vyráběla letadla, zejména známý cvičný stroj E 39, na němž začínala většina slavných českých pilotů bojujících v druhé světové.
Firma také postavila turistický stroj E 114, jediné československé letadlo, které se vyrábělo licenčně ve Velké Británii.
Po válce Pragovka postavila první tuzemský vrtulník XE II z roku 1949. Pak byla letecká výroba ve firmě zrušena na základě administrativního rozhodnutí.
:. Zlín XIII Foto: Historická letka