Článek
Psal se rok 1992, když se v pátek 20. března otevřela v pražské Vodičkově ulici první provozovna globálního fastfoodového řetězce McDonald's.
Na ulici se podle odhadů ten den sešlo až 11 tisíc lidí, kteří se nemohli dočkat, až ochutnají třeba svůj první Big Mac. Ten tehdy stál 48 korun, což při průměrném platu okolo 3500 korun čistého bylo skutečně dost.
Otevření se zúčastnila řada známých osobností tehdejší doby. Na burgeru si pochutnávala Dáda Patrasová s Felixem Slováčkem nebo Karel Svoboda. Policie musela stavět zátarasy, aby se jí alespoň částečně podařilo dychtivý dav ukočírovat.
V roce 1997 v Praze zahájila provoz restaurace Planet Hollywood, kterou otevíral samotný Arnold Schwarzenegger a později ji navštívil třeba Sylvester Stallone. Takovou událost si pochopitelně nenechalo ujít velké množství lidí, kteří se nemohli dočkat gastronomického zážitku v obklopení rekvizit z akčních trháků. Kouzlo restaurace ale brzy vyprchalo. O dva roky později byla uzavřena.
Fenomén nakousnutého jablíčka
Nákupní horečka Čechy postihla i v srpnu roku 2008. Tehdy se u nás začal prodávat iPhone 3G od společnosti Apple. Před prodejnami mobilních operátorů se tvořily dlouhé fronty, ve kterých zájemci čekali až osm hodin. Ani tehdy nechyběly při zahájení prodeje celebrity. Prodej mobilních telefonů, jejichž cena se pohybovala bez zvýhodněného tarifu okolo 12 tisíc korun, odstartovala za pozornosti fotografů v jedné z poboček Agáta Hanychová.
O dva roky později se fronty stály na produkty s nakousnutým jablkem ve znaku znovu. Na pražském Můstku totiž otevřela první prodejna iWorld, což opět provázel velký zájem veřejnosti. V nabídce už byl třeba jedenáctipalcový notebook Mac Book Air a iPhone 4.
Český sen
Velkou událostí bylo také otevření prvního hypermarketu v ČR. V brněnských Ivanovicích otevřel v listopadu roku 1996 svoji prodejnu řetězec Globus. Parkoviště bylo okamžitě zaplněno a davy lidí se hrnuly pro do té doby nezvyklé potraviny, zejména exotické ovoce či zahraniční uzeniny. Za první dva měsíce dorazilo podle dat společnosti do prodejny až 600 tisíc lidí, kteří koupili asi 5,5 milionu výrobků.
Takovou radost z nakupování ovšem neměli lidé, kteří se poslední květnový den roku 2003 vydali na parkoviště do pražských Letňan. Tam měl být otevřen hypermarket Český sen a událost si nenechalo ujít asi 3000 lidí.
Ukázalo se však, že celý projekt měla na svědomí režisérská dvojice Filip Remunda a Vít Klusák. Ti si najali reklamní agenturu a vytvořili dokonalou iluzi o otevření nového hypermarketu. Z nákupu nebylo nic, budova slibovaného obchodu byla pouze kulisou a celý proces, kdy neexistující produkt oslovil tisíce lidí jen na základě dobré reklamy, dal vzniknout dokumentu Český sen (2004), jenž posbíral řadu ocenění.
Kotlíkové dotace
Zhruba čtyři stovky lidí stály v roce 2013 frontu na kotlíkové dotace. Od časných ranních hodin obklopil dav budovu středočeského krajského úřadu. Krátce po otevření kanceláře, kde se žádosti přijímaly, se fronta dala do pohybu a lidé začali pomalu postupovat.
To byl impulz i k tomu, aby se v dosud klidném davu strhly drobné šarvátky kvůli předbíhání. „My tu čekáme od půlnoci a tahle sem přišla před chvílí, napsala si falešný lístek a zařadila se dopředu, vyhoďte ji,“ křičeli tehdy lidé a jako vosy se slétli kolem mladé ženy, kterou vystrkali až na konec fronty.