Článek
Pětapadesátileté Sam Bryceové dělal starosti jeden z jejích beranů, který často útočil na svého vykastrovaného kolegu. Obrátila se proto pro radu na sociální sítě, kde dostala překvapivou odpověď: řešením je pánský deodorant ve spreji Lynx Africa. Jako Lynx se přitom v některých zemích včetně Velké Británie označují produkty, které se jinde prodávají pod značkou Axe.
Princip je velmi jednoduchý, sprej zkrátka změní, případně úplně přebije přirozené pachy. To zvířata zmate, protože z nasprejovaných zvířat cítí něco neznámého, co nedokážou zařadit. Naproti tomu přirozené pachy jsou jedním z hlavních indikátorů potenciálních „sympatií“ mezi jednotlivými kusy.
ANOTHER USE FOR THAT AXE BODY SPRAY..... Here's something new..... farmers have started using Axe Body Spray to prevent...
Posted by Terry Harris SAM 103.9 on Saturday, April 20, 2024
„Od té doby mezi nimi nejsou žádné hádky nebo rvačky,“ pochvaluje si Sam účinky deodorantu. Čtyřletí berani Cash a Casper tak nyní žijí vedle sebe v klidu a míru. „Předtím se vždycky naparovali a vydávali podivné zvuky. Byli jako dva opilci, co se chtějí pustit do bitky,“ popsala.
A ačkoliv používání syntetických přípravků určených pro lidi může být sebevíc kontroverzní, mezi chovateli ovcí podle všeho není ojedinělé. A to nejen v případě rozzlobených mladých beranů.
Jiná farmářka, jednatřicetiletá Caitlin Jenkinsová ze Suffolku, totiž stejný sprej používá například i v situacích, kdy je potřeba, aby ovce přijala cizí mládě. I ta totiž jejich matky poznávají podle pachu a díky spreji pak „uvěří“, že cizí mládě je jejich. Nefunguje to však zcela stoprocentně a Jenkinsová upozorňuje, že u vůní, které nejsou až tak silné nebo výrazné, je šance na přijetí cizího mláděte nižší.
Hodí se cokoliv
Slova i činy obou chovatelek pak podle webu The Wall Street Journal potvrzuje i farmář Toby Williams z Nového Zélandu, přičemž zároveň i lehce nesouhlasí. K „adopcím“ osiřelých jehňat totiž používá jiné produkty od jiných značek a tvrdí, že na tom nijak nesejde. „Všechno to funguje stejně. Jde o to, že aplikujete nějakou vůni, která ovce zmate,“ popsal svou zkušenost.
Spreje Lynx/Axe byly v minulosti známé mocně „chlapáckými“ reklamami, ale v poslední době se snaží prezentovat inkluzivnějším způsobem. The Wall Street Journal připomíná například reklamu s mluvící kozou. Výrobce těchto deodorantů, společnost Unilever, však údajně na přímý dotaz odmítla reklamu komentovat a pouze sdělila, že její produkty nejsou testovány na zvířatech.