Hlavní obsah

Experiment s lahví vína zdarma ukázal, že lidé nečtou zásady GDPR

Britská nezisková organizace provedla experiment, jenž ukázal, že prakticky nikdo nečte zásady ochrany osobních údajů na webových stránkách. A i dotyčný, který si nakonec skryté informace o lahvi vína zdarma všiml, ve skutečnosti „tak trochu podváděl“.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Tax Policy Associates je nezisková organizace, která se v prvé řadě zabývá problematikou daní, ale letos v únoru si posvítila také na nařízení Evropského parlamentu o ochraně osobních údajů z roku 2016, známé pod zkratkou GDPR (General Data Protection Regulation), respektive britského nařízení z roku 2018, které z evropské legislativy v mnohém vychází.

Na svých stránkách totiž do zásad ochrany osobních údajů přidala tuto větu: „Prvnímu, kdo si toto přečte, pošleme lahev dobrého vína.“ A pak stačilo jen čekat, kdo se jako první přihlásí. Trvalo to do května, tedy zhruba tři měsíce.

„Víme, že to nikdo nečte, protože v únoru jsme napsali, že prvnímu, kdo nás kontaktuje, pošleme lahev vína, ale reakci jsme dostali až v květnu,“ stojí na inkriminovaném místě podmínek nyní.

Šéf Tax Policy Associates Dan Neidle později serveru BBC o svém nápadu řekl, že to byl jeho osobní dětinský protest proti tomu, že prakticky všechny podniky, včetně například i těch nejmenších kaváren nebo i charitativních organizací, musejí na svých stránkách mít tyto zásady. „Vždyť je to šílené. Jsou to vyhozené peníze,“ tvrdí Dan Neidle.

Jeho slova ostatně potvrzuje i samotný člověk, který nakonec lahev vína získal. Podle Neidlea totiž „tak trochu podváděl“, protože sám potřeboval napsat vlastní podmínky, a tak na internetu hledal, jak se to dělá a jak to má vypadat. Proto se do nich také začetl podstatně více než běžní uživatelé.

Rocková kapela jako inspirace

Dan Neidle také uvedl, že něco podobného udělal již před dvěma lety, a tehdy trvalo dokonce čtyři měsíce, než si toho někdo všiml. „Udělali jsme to znovu, abychom zjistili, zda dnes lidé dávají větší pozor. A nedávají,“ vyvodil z toho šéf Tax Policy Associates jasný závěr.

Zároveň doplnil, že jej k těmto experimentům inspirovala rocková skupina Van Halen, která před koncerty na turné vždy předložila seznam požadavků, nezřídka dost složitých technických, ale také tam byla zmínka o misce bonbonů M&Ms, mezi nimiž však nesměly být žádné hnědé.

„Byla to geniální strategie, jak zjistit, zda to lidé čtou opravdu pozorně,“ připomněl Dan Neidle a dodal, že lahev, kterou v květnu pozornému čtenáři odeslal, byla Château de Sales 2013/14, Pomerol.

Kdo se zastane Ukrajinky před agresivním důchodcem? Experiment ukázal, že lidé nejsou lhostejní

Domácí

Výběr článků

Načítám