Článek
Slavnostní přelet měl v rámci oslav proběhnout patnáct minut po jedenácté hodině dopoledne. V přesný čas proběhl, jenže ve špatném městě.
Ke špatnému rozhodnutí velitele letky přispěla nešťastná shoda okolností. Města Langenbruck a Mümliswil od sebe dělí jen šest kilometrů a staré letouny F-5E Tiger II, na kterých Patrouille Suisse létá, nejsou vybaveny GPS navigací.
„Navigace probíhala pomocí mapy, kde jeden centimetr rovná se jednomu kilometru – a to zase odpovídá zhruba pěti vteřinám letového času,“ uvedl pro CNN mluvčí švýcarského letectva Daniel Reist. Dodal, že pro jednoduché slavnostní přelety nemá letka k dispozici pozemní personál, který by jí s navigací pomáhal.
Když se tedy letadla blížila k Langenburcku, uviděli piloti hluboko pod sebou městečko plné lidí. Velitel letky ovšem nevěděl, že je to sousední Mümliswil, kde se zrovna koná 31. ročník festivalu jódlování. A tak v domnění, že jde o lidi, kteří chtějí uctít památku slavného letce, nasměřoval svou skupinu nad festival.
Mluvčí letky se za chybu omluvil a dodal, že pilot, který uskupení vedl, je nesmírně zahanben. Ironií osudu totiž právě z Langenbrucku pochází.
Výročí tragické smrti slavného letce
Nadzvukové stíhací letouny Northrop F-5 poprvé vzlétly v roce 1959. Verze F-5E Tiger II, kterou používá akrobatická letka, si odbyla svou premiéru v roce 1972. Stroje Patrouille Suisse nejsou dodatečně vybaveny žádnými moderními technologiemi.
Oskar Bider, jehož výročí si v Langenbrucku připomínali, jako první v roce 1913 přeletěl Alpy tam a zpět. Tentýž rok také překonal rekord v délce letu, když přeletěl z Bernu do Paříže nonstop za čtyři hodiny a 20 minut.
Bider zemřel 7. července 1919 ve svých 27 letech při nehodě dvouplošníku Nieuport 21, se kterým svým známým ukazoval akrobatické manévry. Když se o tragické smrti dozvěděla jeho o dva roky mladší sestra, ještě ten den se v hotelu zastřelila.