Hlavní obsah

Čína zbrojí v obchodní válce, pomoct má karaoke

Značnou vlnu zájmu vyvolala na sociálních sítích propagandistická písnička, která má být novou zbraní v obchodní válce proti USA. Píseň, která dostala jednoduchý název Obchodní válka, napsal bývalý čínský činitel a od svého pátečního zveřejnění na mobilní aplikaci WeChat nasbíral statisíce zhlédnutí. K písni vznikl už i videoklip.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Propagandistické písně nejsou pro Čínu ničím novým. Karaoke se v zemi těší značné popularitě a Peking ví, že písně jsou účinným způsobem, jak oficiální linie myšlení zprostředkovat mladým lidem.

Se sílícím napětím mezi Čínou a Spojenými státy, které zvýšily clo na čínské produkty v ročním objemu 200 miliard dolarů, se tato píseň stala pro Čínu účinným způsobem, jak si upevnit moc, a rozdmýchala protiamerické nálady.

Partituru písně vložil minulý týden bývalý čínský činitel a textař Čao Liang-tchien do skupiny aplikace WeChat nazvané „Světoví čínští spisovatelé”. Přitáhla značnou pozornost a vzniklo pak tříminutové video, které se začalo šířit jako lavina. Na videu je hlavním prvkem animovaná sevřená pěst s plameny, za níž problikávají fotografie Pekingu.

Melodii si píseň vypůjčila z válečného propagandistického protijaponského filmu Tunnel Warfare. „Tento film jsem si vybral, protože připomíná obdobnou situaci, které dnes Čína čelí,” řekl Čao agentuře Bloomberg. „Od doby, co propukla ta obchodní válka, jsem cítil nutkání něco udělat,” dodal.

Text odráží poslední zhoršení obchodních vztahů se Spojenými státy: „Obchodní válka, obchodní válka, téhle výzvy se nebojíme. Nad Tichým oceánem se odehrává válka, její součástí je nová hedvábná stezka. Jestli chce pachatel bojovat, na hlavu ho porazíme.”

Pro jedny hrdina, pro druhé Severní Korea

Video vyvolalo živou diskusi na čínské sociální síti. „Jeho slova naplnila lidi vášní,” napsal jeden z uživatelů, který si za tento komentář vysloužil více než stovku palců nahoru. A více než 1000 jich sklidil komentátor, který autora textu Čaa označil za „hrdinského vlasteneckého bojovníka”.

Další komentátoři tuto píseň oceňují jako způsob, jak „zasadit ránu” Spojeným státům – tedy „těm americkým imperialistům a jejich nenasytným ambicím”, jak napsal jeden z uživatelů.

Někteří uživatelé sociální sítě Weibo ovšem vyjadřují znepokojení nad tím, že Čína propaguje píseň o obchodní válce. „Tento způsob myšlení nás staví na úroveň Severní Koreje,” poznamenal jeden z nich.

Obchodí válka není první písní, kterou stát zveřejnil, aby propagoval sílu Číny během sporů s jinými zeměmi. A ani texty s protiamerickým podtónem nejsou výjimkou. Loni v květnu oficiální čínská média propagovala píseň nazvanou Abys věděl, ve kterém pětičlenná chlapecká kapela zpívá o domácích značkách produktů a o tom, jak jsou „pýchou Číny”.

Píseň šířila myšlenku, že je Čína stoupající supervelmocí a že už lidé nemusejí nakupovat produkty ze zahraničí. A v květnu 2017 oficiální média šířila vícejazyčný rapovaný song s'čchuanské skupiny CD Rev nazvaný Ne THAADu, jež kritizovala Jižní Koreu za spolupráci s USA na rozmístění protiraketového systému, který byl mezitím odložen.

Výběr článků

Načítám