Článek
Nový most u německé brány do Českosaského Švýcarska měří přes 900 metrů a vyniká neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí.
„Ocelová konstrukce váží dohromady 3500 tun, což odpovídá devadesáti plně naloženým kamionům. A teď si představte, že takovéto břemeno vysouváte na vzdálenost větší jak běžné fotbalové hřiště,“ sdělil Novinkám Marek Foglar ze společnosti Metrostav.
„Pro zajímavost uvádím, že díky architektonickým návrhem vynucené štíhlosti konstrukce velikost průhybu na špičce výsuvného nosu dosahovala bezmála šest metrů! Výsuv trval čistého času šest hodin při maximální rychlosti 24 metrů za hodinu,“ dodal Foglar.
Čína zprovoznila největší vepřín na světě, má 26 pater a obří výtah
Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je dvojnásobek oproti běžné hodnotě.
12 tisíc kubíků betonu
Stavbaři použijí rekordní množství 25 tisíc spojek betonářské výztuže. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.
Návrh mostu vzešel z architektonické soutěže v roce 2006, kdy byl kladen důraz na štíhlost nosné konstrukce a spodní stavby. Jako vítězný byl vybrán návrh, kdy je hluboké údolí říčky Gottleuba překročeno celkem 9 poli o délkách 68, 92, 116, 120, 120, 124, 108, 92, 76 m.
Nosná konstrukce délky bezmála jednoho kilometru je navržena jako sdružený polorám o 9 polích s železobetonovými pilíři proměnného průřezu ve směru podélném i příčném na osu mostu dodatečně spojenými pomocí železobetonových náběhů s nosnou konstrukcí tvořenou ocelovým komorovým průřezem spřaženým s prefamonolitickou železobetonovou mostovkou.
Po dokončení výsuvné fáze stavbaři spustí mostní konstrukci z výsuvné polohy do finální a v rámci nejsložitější části stavby budou rámově spojovat štíhlé pilíře s nosnou konstrukcí. Pak už bude zbývat jen mostovka a dokončovací práce.
Dokončení projektu podle aktuálního harmonogramu vychází na přelom let 2026 a 2027.