Hlavní obsah

Čeští stavbaři v Německu staví unikátní most

Pirna, Sasko

Majestátní dálniční mosty klenoucí se přes údolí jsou hlavně za hranicemi často velmi fascinující. Jeden takový momentálně vzniká nedaleko česko-německých hranic nad Gottleubským údolím v saské Pirně. Ve výšce 70 metrů zde čeští stavbaři instalovali metodou postupného vysouvání zatím celkem čtyři části mostní konstrukce. Nejdelší měřila 124 metrů a průběh její montáže přinesl opravdu dechberoucí podívanou.

Instalace mostu nedaleko česko-německých hranicVideo: Metrostav

Článek

Nový most u německé brány do Českosaského Švýcarska měří přes 900 metrů a vyniká neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí.

„Ocelová konstrukce váží dohromady 3500 tun, což odpovídá devadesáti plně naloženým kamionům. A teď si představte, že takovéto břemeno vysouváte na vzdálenost větší jak běžné fotbalové hřiště,“ sdělil Novinkám Marek Foglar ze společnosti Metrostav.

Foto: archiv společnosti

Instalace mostu v saské Pirně

„Pro zajímavost uvádím, že díky architektonickým návrhem vynucené štíhlosti konstrukce velikost průhybu na špičce výsuvného nosu dosahovala bezmála šest metrů! Výsuv trval čistého času šest hodin při maximální rychlosti 24 metrů za hodinu,“ dodal Foglar.

Čína zprovoznila největší vepřín na světě, má 26 pater a obří výtah

Koktejl

Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je dvojnásobek oproti běžné hodnotě.

12 tisíc kubíků betonu

Stavbaři použijí rekordní množství 25 tisíc spojek betonářské výztuže. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.

Foto: archiv společnosti

Téměř kilometrový most se bude klenout nad Gottleubským údolím

Návrh mostu vzešel z architektonické soutěže v roce 2006, kdy byl kladen důraz na štíhlost nosné konstrukce a spodní stavby. Jako vítězný byl vybrán návrh, kdy je hluboké údolí říčky Gottleuba překročeno celkem 9 poli o délkách 68, 92, 116, 120, 120, 124, 108, 92, 76 m.

Nosná konstrukce délky bezmála jednoho kilometru je navržena jako sdružený polorám o 9 polích s železobetonovými pilíři proměnného průřezu ve směru podélném i příčném na osu mostu dodatečně spojenými pomocí železobetonových náběhů s nosnou konstrukcí tvořenou ocelovým komorovým průřezem spřaženým s prefamonolitickou železobetonovou mostovkou.

Po dokončení výsuvné fáze stavbaři spustí mostní konstrukci z výsuvné polohy do finální a v rámci nejsložitější části stavby budou rámově spojovat štíhlé pilíře s nosnou konstrukcí. Pak už bude zbývat jen mostovka a dokončovací práce.

Dokončení projektu podle aktuálního harmonogramu vychází na přelom let 2026 a 2027.

Prohlédněte si jeden z nejmodernějších kostelů v Česku. Stál přes 150 milionů

Bydlení

Češi předvedli své umění při ražbě největšího islandského tunelu

Tipy a trendy

Výběr článků

Načítám