Článek
Než se klasický gumový medvídek dostane do pytlíku a následně obchodu, musí absolvovat přibližně 28 hodin dlouhou cestu.
„Primárně začíná proces vaření. Medvídci jsou ze želatiny, cukru a sirupu. Uvaříme základní hmotu a tu poté ochutnáváme,“ rozpovídala se Kristýna Petrášová, která v závodě Sfinx pracuje jako projektový lídr.
„Používáme pouze přírodní barviva, aromata a také jablečný džus,“ dodala.
Všechny tyto ingredience zaměstnanci závodu smíchají a poté se propouští do licího stroje. „Tam se nám každá příchuť zvlášť nalije do škrobu, v něm je udělaný takzvaný negativní otisk toho tvaru medvídka,“ upřesnila Petrášová.
Medvěd si zašel na benzinku, dostal chuť na gumové medvídky
Poté, co se hmota vyleje, putuje dále. „Kárátko (dřevěná bedýnka) s pudrem a nalitou hmotou cestuje do chladniček, kde stráví přibližně 24 hodin,“ dodala zaměstnankyně závodu Sfinx.
Po 24 hodinách se z medvídka škrob odstraňuje, naolejuje se a nakonec cestuje na balicí linku.
Občas se stane, že se někteří gumoví medvídci tvarově nevydaří zcela na sto procent. I tyto kousky ale závod prodává v prodejně přímo v továrně jako nestandardní výrobek. „Je to stále dobré a kvalitní, jen ten tvar někdy není ideální,“ doplnila Petrášová.
Želé výrovky tvoří v závodě Sfinx zhruba 50 procent celé výroby. Dále se zde vyrábějí tvrdé lité nebo lisované kandyty, marshmallow nebo karamel. Celkem mají ve svém portfoliu 300 druhů výrobků.
Světová bonbonová velmoc
Svou výrobu aktuálně v Holešově významně rozšiřují. „Díky investici přes 1,2 miliardy korun bude Sfinx od roku 2024 jedinou továrnou Nestlé, která v Evropě vyrábí bonbony,“ prozradila Novinkám ředitelka závodu Sfinx Nina Križanová.
Dostavbu továrny zahájili v loňském roce a s finalizací počítají v roce 2024. „Celé rozšíření je mířeno na výrobu želé a digitalizaci a automatizaci výroby,“ dodala Křižanová.
Díky tomu rozšíří továrna své portfolio o tři nové druhy výrobků. „Tyto jsou odlišné od našeho stávajícího portfolia. Základ nebude tvořit želatina, ale kukuřičný škrob,“ vysvětlila Křižanová.
Tyto výrobky jsou ale určeny primárně pro britský trh. Češi podle Křižanové stále více upřednostňují výrobky z želatiny.
Mezi Čechy frčí kyselé želé
„Momentálně frčí kyselé želé. To mají Češi rádi. Na Slovensku jsou oblíbené tvrdé kandyty, třeba hašlerky,“ dodala ředitelka závodu.
Díky tomu aktuálně továrna zvyšuje počet zaměstnanců o přibližně sto lidí. „Samozřejmě nabrat tolik nových zaměstnanců je v dnešní době challenge, ale zatím se nám daří nabírat,“ dodala ředitelka závodu.
Jedná se o dělnické i administrativní pozice. „Jde o skladové pozice, mechaniky, vařiče a obsluhy mycích a balicích linek,“ prozradila Křižanová.
Z holešovské továrny míří bonbony nejen do obchodů v tuzemsku a Spojeném království, ale kupříkladu i do Austrálie, Tchaj-wanu či Spojených arabských emirátů.