Článek
Knoll si dodnes pamatuje přesné datum zmíněného letu. „Pamatuji si, že jsem startoval 21. července 1959 z letecké základny Taszár a nad městem Kaposvár mi kabinu stíhačky zalilo silné světlo. Hned jsem se zeptal řídícího letového provozu, zda je kromě mé stíhačky v blízkosti také jiný stroj. Dostal jsem však zamítavou odpověď,“ uvedl bývalý pilot.
Neznámý stroj podle Knolla proletěl nad maďarskou stíhačkou a odletěl ve směru na Rakousko. „Zkus se k němu přiblížit a zjisti, co to je,“ dostal příkaz z věže. „Obrátil jsem letadlo, a když jsem ho chtěl zaměřit lokátorem, zmizel rychlostí několikrát převyšující rychlost zvuku. Došlo mi, že to muselo být UFO, protože člověk tehdy ještě takové stroje nevyráběl,“ tvrdí Knoll.
Rozhodl se mlčet
Pilot se rozhodl o svém zážitku mlčet, protože se obával, že by kvůli hlášení mohl přijít o kariéru. „Bál jsem se, že mi velitelé zakážou létat. Když jsem přistál, kolegům jsem říkal o neznámém letadle a dával jsem si dobrý pozor, abych nevyslovil slovo UFO,“ usmívá se Knoll.
Americké námořnictvo potvrdilo pravost nahrávek UFO
Nadále tak létal na stíhačkách a tvrdí, že nad pouští Karakum se pak setkal s dalším UFO. „Měli jsme ostré střelby, když jsem se s ním setkal. Na mém letadle MiG-19PM přestaly fungovat všechny přístroje. Už jsem se loučil se životem, když se stroj najednou vzpamatoval a já bez problémů přistál,“ řekl Knoll. Také v tomto případě radši mlčel, takže zůstal stíhacím pilotem i v šedesátých letech a byl několikrát vyznamenán.
Výraz UFO si lidé díky vlivu sci-fi filmů a konspiračních teorií spojují s mimozemskou aktivitou, ve skutečnosti však zkratka UFO znamená neidentifikovaný létající předmět (unidentified flying object), tedy předmět, jehož podstatu není pilot schopen racionálně vysvětlit a který ale nemusí být nutně nadpřirozeného původu.
Britské a americké letectvo tak místo zprofanovaného termínu UFO používá raději výraz UAP (Unidentified aerial phenomena – neidentifikovaný vzdušný fenomén), aby piloti neměli obavy tyto jevy hlásit.