Hlavní obsah

Britské hospody zavedly dynamické ceny, ve špičce jsou vyšší

Největší britský řetězec barů, hospod a restaurací začal zákazníkům účtovat různé ceny podle toho, kolik je zrovna v podniku lidí. Dost nepřehledné situaci neprospívá ani fakt, že cenový rozdíl si může každá provozovna určovat sama.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Společnost Stonegate Group provozuje ve Velké Británii více než 4 500 pohostinských podniků a v 800 z nich se rozhodla zavést takzvané dynamické ceny. V praxi to znamená, že v době, kdy je nápor lidí největší, jsou ceny vyšší než ve chvílích, kdy je zákazníků méně.

Server The Telegraph uvádí příklad s pintou piva, která je v nejvytíženějších časech o 20 pencí (zhruba šest korun) dražší než obvykle. Pivo je zmíněno záměrně, protože zrovna to v poslední době zdražovalo podstatně více, než byli Britové schopni přejít mlčením.

Nejde však o první případ „dymanické tvorby cen“. Stonegate Group si za pivo účtovala více například již v letech 2018 a 2022 během mistrovství světa ve fotbale. Tehdy činil nárůst ceny až jednu libru (29 korun). Současná změna pak přichází v době, kdy začalo v Británii rovněž masově sledované mistrovství světa v ragby.

Firma zatím nezveřejnila žádný přesnější klíč, kterým se dynamická cenotvorba řídí, a tak jsou zákazníci značně zmatení. „Hospoda chtěla 4,50 libry (přibližně 130 korun) za malou sklenici koly. Vyhněte se jí jako moru,“ napsal v hodnocení jednoho podniku na internetu značně rozhořčený zákazník.

Jako loterie

Mluvčí společnosti Stonegate Group k tomu Telegraphu řekl pouze to, že ceny se v různých podnicích mohou měnit různě a může k nim docházet v souvislosti s různými „událostmi“. Zdůraznil však, že navýšení je pouze marginální a rozhodně nižší než dvě libry (necelých 60 korun).

Anketa

Co říkáte na dynamické ceny v britských hospodách?
Je to normální tržní chování.
13 %
Je to zlodějina.
80,2 %
Je mi to jedno, do hospod nechodím.
6,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1060 čtenářů.

Hosté jsou o dynamických cenách přímo v hospodách informováni prostřednictvím letáků, které zároveň vysvětlují, k čemu to celé slouží. Vyšší ceny mají například pokrýt náklady na personál, jehož stav musí být ve špičce vyšší, aby zákazníci nemuseli dlouho čekat. V podniku by měl být také vyhazovač, aby lidé uvnitř byli v bezpečí. A něco stojí také plnění všech licenčních požadavků a mytí nádobí a úklid.

Ale ani takové vysvětlení zákazníky příliš neuklidňuje. „Chápu tlak na náklady, ale představa, že nikdy s jistotou neznáte ceny, z toho dělá trochu loterii a působí to trochu nepříjemně. Není to dobré pro vztahy se zákazníky,“ napsal jeden z nich.

Drinky zdarma podle velikosti podprsenky. Bar s akcí narazil

Koktejl

Výběr článků

Načítám