Článek
Společnost Stonegate Group provozuje ve Velké Británii více než 4 500 pohostinských podniků a v 800 z nich se rozhodla zavést takzvané dynamické ceny. V praxi to znamená, že v době, kdy je nápor lidí největší, jsou ceny vyšší než ve chvílích, kdy je zákazníků méně.
Server The Telegraph uvádí příklad s pintou piva, která je v nejvytíženějších časech o 20 pencí (zhruba šest korun) dražší než obvykle. Pivo je zmíněno záměrně, protože zrovna to v poslední době zdražovalo podstatně více, než byli Britové schopni přejít mlčením.
Stonegate Pubs (owners of The Adelphi amongst many, many others) set to introduce "dynamic pricing" at busier times....
Posted by Líam Pennington on Monday, September 11, 2023
Nejde však o první případ „dymanické tvorby cen“. Stonegate Group si za pivo účtovala více například již v letech 2018 a 2022 během mistrovství světa ve fotbale. Tehdy činil nárůst ceny až jednu libru (29 korun). Současná změna pak přichází v době, kdy začalo v Británii rovněž masově sledované mistrovství světa v ragby.
Firma zatím nezveřejnila žádný přesnější klíč, kterým se dynamická cenotvorba řídí, a tak jsou zákazníci značně zmatení. „Hospoda chtěla 4,50 libry (přibližně 130 korun) za malou sklenici koly. Vyhněte se jí jako moru,“ napsal v hodnocení jednoho podniku na internetu značně rozhořčený zákazník.
Jako loterie
Mluvčí společnosti Stonegate Group k tomu Telegraphu řekl pouze to, že ceny se v různých podnicích mohou měnit různě a může k nim docházet v souvislosti s různými „událostmi“. Zdůraznil však, že navýšení je pouze marginální a rozhodně nižší než dvě libry (necelých 60 korun).
Anketa
Hosté jsou o dynamických cenách přímo v hospodách informováni prostřednictvím letáků, které zároveň vysvětlují, k čemu to celé slouží. Vyšší ceny mají například pokrýt náklady na personál, jehož stav musí být ve špičce vyšší, aby zákazníci nemuseli dlouho čekat. V podniku by měl být také vyhazovač, aby lidé uvnitř byli v bezpečí. A něco stojí také plnění všech licenčních požadavků a mytí nádobí a úklid.
Ale ani takové vysvětlení zákazníky příliš neuklidňuje. „Chápu tlak na náklady, ale představa, že nikdy s jistotou neznáte ceny, z toho dělá trochu loterii a působí to trochu nepříjemně. Není to dobré pro vztahy se zákazníky,“ napsal jeden z nich.