Hlavní obsah

Brazilský umělec vyměnil minci v Britském muzeu za padělek, originál hodil do kasičky

Brazilský konceptuální umělec Ile Sartuzi vyměnil originál historické mince vystavené v londýnském Britském muzeu za padělek. Cennou minci pak vhodil do kasičky na příspěvky u východu z muzea. Chtěl tak upozornit na to, že ve sbírkách západních muzeí je mnoho předmětů získaných během imperiálního dobývání světa.

Foto: Profimedia.cz

Britské muzeum v Londýně

Článek

Sartuzi uvedl, že nápad na výměnu mincí přišel ve chvíli, kdy viděl dobrovolníka, který návštěvníkům dovolil sáhnout si na originály mincí. Požádal, zda by si mohl sáhnout na stříbrnou minci z doby anglické občanské války, pak odvedl pozornost a mince vyměnil. Podle svých slov si vybral právě tento exponát, protože „je to jedna z mála britských věcí v Britském muzeu“.

Umělec celý postup i záměr popsal ve videu nazvaném Sleight of Hand (ve volném překladu hbité, zručné nebo obratné ruce), které odevzdal jako svou závěrečnou magisterskou práci na vysoké škole v Londýně.

Akce proběhla již ve druhé polovině letošního června, ale média o ní ve větším meřítku začala informovat až nyní. Předem ji také konzultoval s právníkem specializovaným na umění.

Napoprvé to nevyšlo

Server Artnews uvedl, že přípravy na výměnu mince, jež byla vyražena již v roce 1645, zabraly více než rok. Součástí týmu byli mimo jiné tři Sartuziho přátelé, kteří měli za úkol celou akci na místě zdokumentovat pomocí kamer.

Ale ani tak dlouhá doba Sartuzimu nestačila, aby svůj záměr dokázal uskutečnit napoprvé. Při prvním pokusu jej totiž odhalil dobrovolník, který mince lidem ukazoval, a tak se umělec musel vrátit o den později a mezitím si ještě oholit vousy, aby jej zaměstnanci muzea nepoznali.

„Je to zklamání a neoriginální způsob, jak zneužít službu poskytovanou dobrovolníky, kteří se snaží návštěvníkům dopřát možnost sáhnout si na skutečné předměty a přiblížit se historii,“ uvedl mluvčí Britského muzea. O incidentu hodlá muzeum informovat policii.

Instituce jako Britské muzeum a pařížský Louvre se podle umělce považují za držitele pokladů lidstva. „Problém je, že tyto instituce jsou základem imperialistických kultur, které spoustu těchto předmětů uloupily z globálního Jihu,“ uvedl Sartuzi, který už svá díla vystavoval v Brazílii, Portugalsku i ve Velké Británii.

Pracovník mnichovské galerie moderního umění tajně vystavil vlastní obraz

Koktejl

Související články

Výběr článků

Načítám