Článek
Lokomotiva Big Boy (Velký chlapec), která je považována za největší parní lokomotivu na světě, váží 548,2 tuny. Je pět metrů vysoká a 40,4 metru dlouhá, její maximální rychlost je 128 km/h.
Lokomotivy této řady byly vyráběny společností ALCO v letech 1941–1944 pro americkou společnost Union Pacific. Ve dvou sériích se jich celkem vyrobilo 25 kusů a do kopce utáhly 4000 tun těžký vlak rychlostí 35 km/h. Do důchodu odešel Big Boy v roce 1961.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Brnem projely historické vozy, MHD slaví 150 let |
Patnáct let s párou: Osoblažka vyrazí 8. května do nové sezony |
Výkon těchto lokomotiv byl po přechodu na motorovou trakci nahrazován až pěti lokomotivami. V roce 2013 společnost Union Pacific získala Big Boye číslo 4014 zpět do svého vlastnictví a zahájila několikaletý proces jeho renovace.
Železnice zrozená z války
Americká první transkontinentální železnice, známá také jako Pacifická dráha, přitom zcela změnila tvář Ameriky. Její stavba začala v době Americké občanské války Severu proti Jihu.
Union Pacific Big Boy No. 4014 Largest operational steam locomotive in the world. Union Pacific 4014 is a...
Posted by BP Gross Photography on Friday, July 19, 2019
Pod vlivem zlaté horečky a nutnosti spojit americký východ se západem odstartoval prezident Abraham Lincoln stavbu první transkontinentální železnice na světě. Psal se rok 1863 a 8. ledna se začalo stavět.
Prezidentovu výzvu přijaly dvě společnosti, Central Pacific Railroad na západě a Union Pacific Railroad na východě. Železnice se tak stavěla ze dvou stran tak, aby se dělníci potkali. Na západě začala stavba v kalifornském Sacramentu, na druhé straně pak nedaleko města Omaha ve státě Nebraska. To už bylo napojeno na tehdy existující východní železniční síť, která začínala na pobřeží Atlantiku.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Přežila konec parní éry. Nyní ušatou lokomotivu čeká rekonstrukce za 10 milionů |
Železnice smrti a most přes řeku Kwai. Thajsko pro ty, co rádi poznávají |
Dne 10. května 1869, tedy čtyři roky po Lincolnově smrti, ve městě Promontory v Utahu guvernér Leland Stanford zatloukl do pražce „zlatý hřeb“ a zazněla slavná slova „Done! Done! Done! (Hotovo! Hotovo! Hotovo!)“
Smluveným signálem dal tamní telegrafista celému světu vědět, že projekt americké transkontinentální železnice, pacifické dráhy, je u zdárného konce. Díky této železnici začalo rychlé osidlování západních států USA i následný ekonomický rozvoj země. Přeprava osob i zboží přes Spojené státy se tak zrychlila a zlevnila.