Hlavní obsah

Automobiloví veteráni se sjeli na Broďáku

Nejstarší s výrobním štítkem z první poloviny 20. století. Nejmladší z automobilových veteránů seřazených v sobotním kempu Broďák u Červeného Kostelce na Náchodsku ještě před třemi desetiletími nepředstavovaly na silnicích žádnou raritu. Časovou mezeru pak vyplňovala plně vyzbrojená německá technika z druhé světové války, americké křižníky silnic a desítky historických motocyklů.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Nejstarší veterán firmy Austin z roku 1930

Článek

Konec socialismu v tehdejším Československu připomínala dvojice vozů Veřejné bezpečnosti (VB). Patnáctistovka Lada a stodvacítka Škodovka sloužily příslušníkům VB v Liberci. Vozy s původní originální výbavou s majiteli v uniformách tzv. esenbáků budily u řady ze stovek návštěvníků veteránského srazu různě podbarvené nostalgické vzpomínky.

„Lidé, z nichž někteří by očividně zajásali nad návratem starých časů, se zastavovali a zasvěceně ptali. My jsme s bývalým Sborem národní bezpečnosti neměli nic společného “ shodli se majitelé veteránů z Liberecka.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Esenbácká Lada je v perfektním stavu.

Ladu darovanou začátkem devadesátých let minulého století při odchodu do výslužby jednomu z libereckých kriminalistů, jenž si spolehlivý vůz v důchodu dlouho neužil, koupil a kompletně zrenovoval Jiří Jákl z Tanvaldu. Vůz vyrobený v roce 1980 získal od Muzea socialistických vozidel v Železném Brodě.

„Renovace trvala půldruhého roku a tenkrát přišla na zhruba 40 tisíc korun. Bral jsem to jako zábavu, baví mě stará auta, a tohoto mě bylo líto,“ přiblížil Jákl, který si esenbácký žigulík cení na 160 tisíc korun.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Jugoslávská tisícovka erzeta z roku 1965

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Německá technika z druhé světové války

„Neprodal bych ho. Tohle auto je narozdíl od podobných dobových relikvií unikátní v tom, že se zachoval v původní podobě. Všechny technické doplňky od vysílačky, přes mikrofon a maják jsou originální a plně funkční, což platí také o laku. Zkrátka jako kdyby auto zrovna vyjelo z tehdejší služebny,“ popsal Jákl, jemuž na silnici občas vyseknou pozdrav i současní policisté.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Americké křižníky silnic

Majitele starých vozů, které obvykle nepatří mezi úsporná vozidla, letos od cesty do Červeného Kostelce neodradily ani ceny pohonných hmot.

„Šetřím celou zimu, abych si léto za volantem Lady, s devítilitrovou spotřebou, mohl užít. Obvykle najedu okolo deseti tisíc kilometrů. Letos ale budu pečlivě zvažovat podle vzdálenosti veteránských srazů, i když z úsporných důvodů nejezdím rychleji než osmdesát kilometrů v hodině,“ popisuje Jákl. „Srazy vzdálené víc než sto dvacet kilometrů zřejmě vynechám. Těch každoročních deset tisíc kilometrů bych finančně neutáhl,“ předjímá.

Historické vozy mají zanedbatelný dopad na životní prostředí, upozorňuje studie

AutoMoto

Nejstarší limuzínu britský Austin z roku 1930 dělilo od nejmladších vozů šest desetiletí.

Hasiči z České Skalice zajišťovali požární ochranu tatrovkou posílenou historickým požárním vozem. Sanitce zdravotníků sekundovala jugoslávská erzeta z roku 1965, proslavená seriálem Sanitka.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Hasičské tatře sekundovala mnohem starší kolegyně.

„Sraz milovníků starých aut u rybníku Brodský obnovujeme po dvouleté covidové pauze. Zůstáváme otevřeni všem, kdo vlastní vůz v kategorii veterán,“ podotkl spoluorganizátor staru Marek Kuťák z Klubu historických vozidel Metuje.

Související témata:

Výběr článků

Načítám